Emma Watson interviewt schrijfster Margaret Atwood

Voor Entertainment Weekly interviewde Emma Watson de schrijfster Margaret Atwood. Margaret heeft onder andere het boek The handmaid’s tale (Het verhaal van de dienstmaagd) geschreven. Van dit boek is er dit jaar ook een televisieserie verschenen met onder andere Elisabeth Moss en Joseph Fiennes in de hoofdrol. Emma Watson heeft een eigen boekenclub genaamd Our shared shelf waarin ze elke maand met de leden van de club een feministisch boek leest en die bespreekt. The handmaid’s tale was een van de eerste boeken die ze had gelezen voor Our Shared Shelf.

Bron: Hulu/The handmaid's tail

Emma is zelfs zo’n fan van The handmaid’s tale dat ze afgelopen juni 100 kopieën van het boek had verstopt in Parijs. Het bewijs ervan heeft ze op Twitter geplaatst.

Emma zelf omschrijft het boek als volgt: het is een boek dat lezers nog steeds weet te fascineren omdat het zo levendig beschrijft hoe het is voor een vrouw om de macht over haar eigen lichaam te verliezen.

Daarna vraagt ze het hemd van het lijf aan Margaret over het boek. Emma begint haar interview met een vraag over Berlijn. Margaret woonde in Berlijn voor de val van de Muur. In deze periode schreef ze ook het boek The handmaid’s tale. Emma stelde de vraag of het leven in een verdeelde stad een grote invloed heeft gehad op het schrijven van het boek. Margaret antwoord hierop dat ze het verhaal van het boek al in haar hoofd had zitten voordat ze in Berlijn kwam wonen. Ze vertelt wel dat het interessant was om het IJzeren gordijn van zo dichtbij mee te maken, maar het was niet de grootste inspiratiebron voor haar boek. Waarop Emma meteen vraagt wat dan wel haar grootste inspiratiebron is geweest. Margaret vertelt dat er 3 inspiratiebronnen waren. De eerste inspiratiebron waren de ideeën van de conservatieven. Ze vertelt: wat gebeurt er als je vrouwen dwingt om te werken in huis, hoe ga je dat doen? Als Amerika een totalitaire staat wordt, hoe ziet die er dan uit? Wat voor excuus zal het vinden voor de wreedheden die het uitoefent? Want iedereen heeft altijd overal een excuus voor, een van die excuses zijn vaak de ideeën die voortkomen uit een religie. Waar Margaret meteen aan toevoegt dat ze niet antireligieus is, maar dat ze ermee bedoelt dat religie niet mensen radicaliseert, maar dat mensen religie radicaliseren. Dus je kunt elke religie als een excuus gebruiken voor het onderdrukken van het volk net als dat je je religie kan gebruiken als een excuus om je te verzetten tegen de onderdrukking. Het werkt beide kanten op, net als in het boek.

De tweede inspiratiebron is meer historisch. In de 17e eeuw was er geen democratie, maar een theocratie in Amerika. In Harvard, waar het boek zich rondom afspeelt, was er in de 17e eeuw een theologisch college waar de Engelse protestanten iedereen buitensloten die niet geloofde in hun theologie. De laatste inspiratiebron kwam uit het lezen van sciencefiction boeken uit de jaren ’30, ’40 en ’50. Veel boeken hiervan waren geschreven door mannen. Daarnaast was vrijwel elk hoofdpersonage ook een man. Margaret wilde de rollen een keer omdraaien en zien hoe het was als het verhaal verteld werd vanuit een vrouwelijk perspectief.

Margaret Atwood

Bron: Getty Images/Rich Fury

Emma ging ook even in op de huidige politieke situatie in de Verenigde Staten. Ze vroeg wat Margaret vond van de verkiezingsuitslagen. Margaret vertelt dat dit al eerder gebeurt is. Als je voor de jaren ’90 geboren bent dan weet je dat het niet vanzelfsprekend was dat iedereen de rechten heeft die ze nu hebben. Maar ze zegt ook dat het ook al een keer ongedaan gemaakt is. Ze gaat verder dat de geschiedenis geen rechte lijn is. Ze zegt dat ze niet denkt dat Amerika dit allemaal zomaar laat gebeuren, al lijkt de media daar wel op te hameren.

Emma vraagt vervolgens waardoor het komt dat The handmaid’s tale nog steeds zo veel wordt gelezen en besproken. Margaret antwoord hierop dat ze een aantal regels had gemaakt voor zichzelf toen ze het boek aan het schrijven was. Een daarvan was dat ze de gebeurtenissen in het boek niet zou verzinnen. Alles wat er in het boek gebeurd, is in de echte wereld ook gebeurt. De mensen die het boek lezen weten dat Margaret niet zomaar de meest verschrikkelijke dingen bedacht, ze weten dat het allemaal op een bepaald moment in de geschiedenis is gebeurt. Daarnaast probeert Margaret in het boek ook de menselijke natuur zo goed mogelijk weer te geven. Zo krijgt tante Lydia ineens veel macht in handen, waardoor ze als het waren de macht krijgt over een groep vrouwen. Ze zegt dat dit in het echt ook zo gaat: als je iemand iets meer macht geeft over de anderen, dan pakken ze dat met beide handen aan. Het is niet zo dat alle vrouwen in het boek ‘goed’ zijn, want dat is in het echte leven ook niet zo. Vrouwen zijn mensen van vlees en bloed en Margaret probeerde in het boek zo dicht mogelijk bij de menselijke natuur te blijven.

Emma Watson

Bron: Getty Images/ Laurent Viteur

The handmaid’s tail is al meerdere keren verfilmd, waarvan de nieuwste verfilming de televisieserie is die dit jaar is uitgekomen. Emma vroeg naar aanleiding van deze verfilmingen wat Margaret ervan vind dat haar boek bewerkt wordt tot een film of televisieserie. Margaret antwoord dat ze zelf ook film en televisiescripts heeft geschreven, dus ze snapt hoe het in zijn werk gaat. Margaret weet dat je sommige dingen die je met woorden kan doen, niet kunt vertalen naar het beeld. Ze vervolgt haar verhaal dat het altijd een gok is als je een film maakt, het kan goed of slecht uitpakken, maar er is hoe dan ook altijd geluk bij betrokken. Het kan zomaar ineens een cult klassieker worden of het kan een flop worden. Het blijft een gok.

Emma vervolgt haar interview met de vraag of Margaret het zat wordt dat mensen steeds aan haar vragen of ze een feminist is. Margaret antwoord hierop dat ze het niet erg vind als mensen het aan haar vragen, maar het begrip feminisme heeft momenteel meerdere betekenissen. Daarom stelt Margaret in eerste instantie de vraag wat bedoel je met het woord feminisme? Als mensen haar niet kunnen vertellen wat het woord inhoud, dan hebben ze geen idee waar ze over praten. Praten we over gelijke rechten tussen mannen en vrouwen? Gaat het erover dat vrouwen beter zijn dan mannen? Gaat het erover dat we alle mannen van een klif af moeten duwen? Wat bedoelen we ermee? Het woord heeft al deze betekenissen toegeschreven gekregen en voordat Margaret antwoord geeft op de vraag, wilt ze weten hoe degene die de vraag stelt ertegenaan kijkt. Margaret vervolgt dat als het gaat om de vraag dat alle vrouwen als burgers dezelfde rechten moeten hebben dat ze dan volmondig ja zegt. Gaat het erover dat vrouwen altijd gelijk hebben? Daarop antwoord ze volmondig nee.

Emma gaat verder dat veel van Margarets boeken gaan over een toekomstig scenario voor een mogelijke gemeenschap. Ze vraagt of Margaret vind dat het haar rol is om daar over na te denken.

Margaret antwoord dat schrijvers een primaire rol hebben en dat is een boek zo goed mogelijk schrijven. Acteurs hebben ook een primaire rol, dat is zo goed mogelijk hun karakter vertolken. Als je niet goed bent in wat je doet zal niemand naar je luisteren en maakt het niet uit wat je doet. De maatschappij is vol met mensen die een artiest willen vertellen wat ze moeten doen, zodat hij of zij kan fungeren als een megafoon. Maar je primaire verantwoordelijkheid is je beroep zo goed mogelijk proberen uit te voeren. Moet elk boek dan een boodschap hebben? Ze zegt dat een schrijver altijd dingen gebruikt uit zijn of haar eigen tijd, zoals de normen en waarden, zowel de negatieve als de positieve. Het kan bewust of onbewust zijn, maar je gebruikt altijd dingen uit je eigen tijd.

Emma eindigt haar interview met het bedanken van Margaret voor alles wat ze doet. Emma vertelt dat de boeken van Margaret voor haar echt een verschil hebben gemaakt. Margaret antwoord hierop dat ze vind dat Emma een heel goede inspiratie is voor veel jonge mensen.

Wat vinden jullie van dit interview?

Bron: Entertainment Weekly, Twitter.

Lees ook: Interview met makers Once Upon a Time seizoen 7

Nieuwste artikelen

  • Als ik je morgen weer zie – Robbie Couch

  • De rivalen – Vi Keeland

  • De gebroeders Maxilari - David Pefko

  • Beers balkon - Jeroen Berkhout

  • Italopop - Vanja van der Leeden

Gerelateerde artikelen

  • 100 dingen die je nog niet wist over Harry Potter

  • Harry Potter referentie in Beauty and the Beast

  • De Zweinstein studenten: Wat doen ze nu?

  • Hoe het beest ontstond in Beauty And The Beast

  • Zo zien de sterren van Harry Potter er nu uit

Zoek in artikelen