De toneelclub RECENSIE

Elin heeft een heftige relatie achter de rug met haar gewelddadige ex, Daniel. Na deze traumatische gebeurtenis wil ze het verleden achter zich laten en helemaal opnieuw beginnen. Ze verhuist naar een nieuwe stad en krijgt een nieuwe baan. Ze brengt haar oude passie weer tot leven, door zich aan te sluiten bij een toneelclub. Tot haar verbazing ontmoet ze daar Sirpa, een vroegere klasgenoot, die haar veel heeft gepest. De spanning tussen de twee lijkt na al die jaren nog steeds niet weg te zijn. Wanneer Sirpa de hoofdrol in het toneelstuk van Elin ontneemt en haar erop aanspreekt dat ze altijd al een makkelijk slachtoffer was geweest, heeft Elin er genoeg van. Ze stelt een lijstje op met doelen, waarbij ze voor eens en altijd wil afrekenen met haar verleden en ze zelf de touwtjes in handen neemt voor haar toekomst.

De toneelclub is het korte maar zeker krachtige debuut van schrijfster Nathalie Pagie. Een spannend verhaal met eigenaardige personages, die je door het boek heen steeds beter leert kennen. Elin lijkt in eerste instantie een prima vrouw, die haar zaakjes op orde heeft, maar zodra je in haar verleden duikt, kom je er pas echt achter hoe ze in elkaar steekt. Naast Elin zijn er nog andere bijzondere personages zoals haar buurman, Rogier. Een apart figuur met een heel bijzonder huisdier.

Het boek is niet heel dik, het heeft slecht 240 pagina’s, waardoor je al snel midden in het verhaal zit. Geen ellenlange beschrijvingen of andere poespas, maar gewoon direct waar het om gaat. Hierdoor kun je wel het gevoel krijgen alsof sommige personages niet helemaal volledig zijn uitgewerkt. De verhaallijnen van de moeder van Elin en Pascalle, de beste vriendin van Elin, worden naar mijn idee iets te vluchtig afgedaan. Ik had het gevoel alsof er meer achter zat, dan dat er beschreven werd.

Al met al heeft Nathalie Pagie met deze thriller een krachtig debuut neergezet. De drama en stress in het leven van Elin zorgt voor een opbouwende spanning, waarbij je je steeds afvraagt hoe ver ze zal gaan. Door deze nieuwsgierigheid raas je door het boek heen en lees je het binnen no-time uit.

Houd jij van thrillers? Zo ja, wat is je favoriet?

De toneelclub

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Elin zoekt na een verbroken traumatische relatie haar heil in een nieuwe stad en een nieuwe baan. Ze wil helemaal opnieuw beginnen en haar verleden achter zich laten. Vooral Daniel, haar charmante maar ook gewelddadige ex, wil ze vergeten.

Het lijkt haar aardig te lukken: haar baan is uitdagend, en ze besluit haar oude liefde voor toneel nieuw leven in te blazen door zich bij een toneelgezelschap aan te sluiten. Als ze op de toneelclub echter een oude bekende tegenkomt, wordt ze geconfronteerd met gebeurtenissen uit haar verleden die ze liever zou vergeten… Waarom voelt ze zich toch altijd een slachtoffer?

Elin komt voor een drastische keuze te staan: als ze niet weer het slachtoffer wil worden, zal ze het heft in eigen handen moeten nemen. Ze stelt een actielijst op met opdrachten die niets en niemand ontzien. Een confrontatie met haar ex in de psychiatrische inrichting waar hij verblijft, is hiervoor onontkoombaar. Lukt het haar deze opdrachten uit te voeren en voor eens en voor altijd af te rekenen met haar verleden?