Rudolph’s cupcakes compleet RECENSIE

Rudolph’s cupcakes compleet is een boek dat, zoals de titel al zegt, erg compleet is. Het is voor mij zelfs een van de compleetste cupcakeboeken die ik tot nu toe heb gezien.

In het boek gaat Rudolph van Veen, bekend van Life and cooking met Carlo Boshard en Irene Moors, aan de slag met allerlei soorten cupcakes. Voordat hij dit doet, legt hij echter eerst het een en ander uit over welke materialen en ingrediënten je kunt gebruiken bij het bakken van cupcakes en geeft hij antwoord op wat de meest voorkomende problemen zijn bij het bakken en hoe je deze op kunt lossen. Het fijne hierbij is dat hij ook voordelen en nadelen van bepaalde materialen en ingrediënten noemt.

Vervolgens laat Rudolph zien dat er eigenlijk een aantal basisrecepten zijn voor cupcakes en voor toppings waarmee je vervolgens eindeloos kunt variëren. Als indeling voor zijn boek heeft Rudolph deze basisrecepten aangehouden: vanille cupcakes, chocolade cupcakes, fruitcupcakes,  kaascakejes, groentecakejes, polentacakejes, volkorencakejes, glutenvrije cupcakes en hartige vegan cupcakes. Daarnaast staan er zoete, maar ook hartige recepten voor cupcakes in dit boek.

Zelf vond ik het erg bijzonder en leuk om te zien dat het ook mogelijk is om op een simpele manier volkoren, glutenvrije en veganistische cupcakes te bakken. In dit boek staat dus écht voor ieder wat wils. Daarbij komt dat de meeste ingrediënten niet heel moeilijk te verkrijgen lijken te zijn en vaak geeft Rudolph ook aan dat je een alternatief kunt gebruiken. Dit vind ik geweldig, want ik heb een hekel aan kookboeken waar allerlei exotische ingrediënten in staan waar ik eerst stad en land voor af moet reizen om ze vervolgens nog niet te kunnen vinden.

Verder heeft Rudolph aan het einde van zijn boek nog een leuke toevoeging gedaan waarin in staat hoe je clubcakes (een cupcake met de handigheid van een clubsandwich) kunt maken en cupcake look-a-likes (bijvoorbeeld mini pizza’s in een cupcake vorm, macaroni en gesmolten kaas in een cupcake vorm enz.) als hapjes kunt maken.

Rudolph’s cupcakes compleet is een prachtig boek dat een mooi handzaam formaat heeft, overzichtelijk is, boordevol prachtige foto’s staat, met de lekkerste en meest uiteenlopende recepten en met als kers op de taart een register op alfabet zodat alles makkelijk op te zoeken is. Vrijwel alles in het boek ziet er heerlijk uit, zelfs de meest vreemd klinkende recepten zoals het bloemkoolcakeje met bechamelcrème, picalilly en geroosterde amandelen. Toch moet ik wel zeggen dat ik nog een beetje moet wennen aan het idee van sommige hartige cupcakes. In mijn hoofd zit nog altijd het idee dat een cupcake lekker en zoet is - al klinkt een cupcake met blokjes ham en geraspte kaas ook echt niet verkeerd!

Wat is jouw favoriete cupcake?

Rudolph's cupcakes compleet

1  2  3  4  5