Verkikkerd RECENSIE

Maanden heb ik ernaar uitgekeken: het tweede boek van Lisette Jonkman. Net als geglazuurde cakejes, smaakte haar debuut naar meer. Toen Verkikkerd op mijn deurmat viel, was er één ding wat me meteen in het oog sprong: wat is hij dik! De meeste chicklits tellen zo’n 300-350 pagina’s, maar Verkikkerd biedt maar liefst 450 pagina’s leesplezier. Alleen maar beter. Totdat ik de achterflaptekst las. Een chicklit over het studentenleven? Die periode ligt - met mijn 29 jaar - al enige tijd achter me. Zou ik dit wel leuk vinden?

Mijn antwoord is een volmondig JA. Een verhaal over studenten is juist een verfrissing in chicklit-land, waar de meeste boeken gaan over pas afgestudeerden en werkenden. Na een aantal pagina’s zit je echt in het verhaal en word je meegesleurd naar je eigen studententijd - ook als deze al eventjes geleden is. Herkenbare situaties passeren de revue: huisgenoten, smerige studentenhuizen, verliefdheid, ruzies, tentamenstress…
Maar ook als je jezelf helemaal niet kunt identificeren met het studentenleven is Verkikkerd in mijn ogen leuk om te lezen. De karakters zijn leuk, het verhaal is leuk, er zit voldoende romantiek in - tijdens het lezen raak je zelf stiekem een beetje verkikkerd. De (heerlijk) voorspelbare chicklit-elementen worden afgewisseld met een aantal onverwachte gebeurtenissen. Fijn is ook dat er aan de oppervlakkige elementen een diepere laag is toegevoegd en je zelfs een aantal wijze lessen wordt bijgebracht. Het onderwerp pesten is op een mooie en originele manier aan het licht gebracht. Maar ook het motto: ‘never judge a book by its cover’ (wat je bij Verkikkerd overigens best kunt doen met de leuke cover) en ‘follow your dreams.’

Lisette Jonkman heeft bewezen dat ze geen eendagsvlieg is in boekenland, maar een blijvertje (althans dat hoop ik ten zeerste!). Ze heeft een supergrappige schrijfstijl, zonder dat het irritant of overdreven wordt. Dat ze een creatief brein heeft is duidelijk. Ze weet alledaagse dingen en gebeurtenissen op een humoristische manier te beschrijven. Ze gebruikt originele verwijzingen als: ‘het voelt alsof iemand een nietpistool heeft leeggeschoten op mijn hart.’ Originaliteit, daar blinkt Lisette wat mij betreft in uit. Ik durf eigenlijk wel te wedden dat je haar schrijfstijl uit duizenden kunt herkennen.

Verkikkerd: treed binnen in Het Fort van Lucy en haar nerdy vrienden en laat je verrassen door deze originele chicklit – inclusief voldoende ‘ik-plas-in-mijn-broek-van-het-lachen’ én slikmomenten.

Ben jij ook zo verkikkerd op het tweede boek van Lisette Jonkman?

Verkikkerd

1  2  3  4  5
    (58 stemmen)

Lucy verheugt zich op een studententijd zonder haar ouders en hoogbegaafde zusje. Tot haar grote afschuw komt ze terecht op de campus, in een huis vol nerds. Denk maar niet dat ze ook maar iets met haar huisgenoten te maken wil hebben! Vooral niet met die lange, blonde jongen die twee kamers verderop woont. Waar kent ze hem toch van? En waarom krijgt ze het zo warm van hem? Ze valt toch zeker niet op nerds...