Achievers RECENSIE

Achievers is een, wat Dennis Storm betreft, jaarlijks terugkerende bundel met korte verhalen en gedichten door jonge schrijvers.

In deze eerste editie vind je twee verhalen van de geweldige James Worthy, die vooral door zijn onnavolgbare keuze voor bepaalde bijvoeglijk naamwoorden heel gewone dingen enorm grappig kan omschrijven. Ook Arie Boomsma is driemaal vertegenwoordigd in dit boekje, maar dat is helaas een tegenvaller. Een van zijn verhalen is op z’n best bizar te noemen en een andere is naast in zijn boek Relishow, ook al elders eerder verschenen want dat kende ik al. Recycling dus…

Wat wel weer leuk is, is Arie’s twittercontact met Dennis Storm over de liefde. Hoewel ze twijfelden of het niet te filosofisch was, hebben ze toch besloten dit in de bundel op te nemen. Vervolgens komen we bij de zeer getalenteerde cabaretière Karin Bruers. Zij schrijft een hilarisch en herkenbaar verhaal over het organiseren van animatie-activiteiten in een Spaans hotel met alleen maar Britse gasten. De bijdragen van Nina de Koning en Saul van Stapele spraken me niet erg aan, maar de twee verhalen van Elfie Tromp vond ik daarentegen ijzersterk. Elfie kennen we van haar boek Goeroe. In Achievers vertelt ze op treffende wijze over vakanties, verjaardagen en onenigheden met de schoonfamilie. Dan zijn er nog wat niet onaardige verhalen van Omar Dahmani, Willem Bosch, Johan Fretz, Ozcan Akyol en Marten Mantel.

Laten we ook vooral het korte verhaal van de samensteller zelf niet vergeten! Dennis Storm doet met Peet echt een boeiende, spannende en afwisselende toevoeging aan deze bundel. Verder heb ik dankzij Achievers nu dan eindelijk iets gelezen van Arjen Lubach, en dat is beslist voor herhaling vatbaar!

Tenslotte vind je nog wat gedichten (en soms ook raps) met wisselend succes, van o.a. Sticks, Stella Bergsma, De gelogeerde Aap en Tim Hofman. Van die laatste had ik geen hoge pet op door zijn aanwezigheid op TV, maar z’n gedichten zijn verrassend scherp en humoristisch! Achievers is al met al vermakelijke leesvoer dat je kennis laat maken met uiteenlopende schrijvers. Een erg goed initiatief van Dennis Storm!

Vind jij deze bundel, net als Dennis Storm, voor herhaling vatbaar?

Achievers

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Achievers is een dikke eerste editie met een boek als vader en een sletterig magazine als moeder. Met korte verhalen, gedichten, raps, columns en reportages over liefde, romantiek, seks, bier, mojito’s, doktersroman-achtige taferelen en serieuze zaken, van de jonge (straat)honden van het geschreven woord: Arie Boomsma, Özcan Akyol, James Worthy, Omar Dahmani, Elfie Tromp, Johan Fretz, Arjen Lubach, Karin Bruers, Saul van Stapele, Willem Bosch, Sticks e.v.a., onder de bezielende leiding van Dennis Storm.