Bitter love RECENSIE

Vorig jaar overdonderde auteur Jennifer Brown mij met haar debuutroman Hate List. Haar tweede boek wilde ik daarom zo snel mogelijk lezen. Bitter Love, over tiener Alex. Een vrij onzeker meisje met een treurig verleden, dat een vriendje krijgt die niet zo lief en leuk is als hij eerst doet voorkomen. Niet direct een thema dat mij heel erg aanspreekt, maar denkend aan Hate List had ik toch hoge verwachtingen. Zonde, want door die verwachtingen werd ik dit keer heel erg teleurgesteld. Ik kwam op geen enkele manier door dit boek heen. Keer op keer pakte ik het op, maar echt verder leek ik er nooit in te komen.

Het verhaal is erg traag en doorzichtig. Clichés werden niet geschuwd. In het nawoord vond ik hier een verklaring voor. De auteur deed zelf onderzoek naar huiselijk geweld en wilde het liefdesverhaal achter zulke situaties ontdekken. Dat lukte haar door er zelf een verhaal over te schrijven. Had ik dit eerder geweten, dan had ik het boek tijdens het lezen wellicht meer gewaardeerd en interessanter gevonden. Er viel direct van alles op zijn plek toen ik dit las. Clichés zijn er natuurlijk niet voor niets. Hoogstwaarschijnlijk is er sneller sprake van huiselijk geweld in het geval van onzekerheid, een gebrek aan liefde of een nare jeugd.

Toch wil ik los van de feiten ook graag verrast worden in een boek en dat werd ik in het geval van Bitter Love niet. De traagheid komt waarschijnlijk doordat Jennifer Brown graag alle stadia wilt laten zien van een vrouw die in een situatie als deze terecht komt. Hoe een relatie je langzaam opslokt en het daardoor steeds moeilijker wordt om nee te zeggen. Met haar vakgebied in het achterhoofd was dit boek waarschijnlijk belangrijk voor Jennifer Brown om te schrijven. Om te laten zien dat er een verhaal achter huiselijk geweld zit. Ik ben alleen bang dat ze zo gefixeerd op haar verhaal en kennis was, dat ze vergat dat we dit soort verhalen en boeken allang kennen. Om het mij echt te laten pakken, was het niet vernieuwend genoeg.

Ga jij dit boek een kans geven?

Bitter love

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Jennifer Brown schrijft boeken met heftige thema’s. Zo ook in Bitter Love. De tiener Alex valt als een blok voor de knappe Cole. Ze krijgen een relatie, maar al snel blijkt dat Cole wat vreemde trekjes heeft; hij is bezitterig en zeer agressief. Alex’ vrienden waarschuwen haar, maar zoals het zo vaak gaat als je verliefd bent: ze wil er niets van weten en praat zijn gedrag steeds weer goed. Maar hoe ver ga je voordat je eindelijk zegt ‘het is genoeg’? Het is voor Alex vijf voor twaalf...