De waarheid over Don Vito RECENSIE

Javier Pons kijkt graag naar een succesvol televisieprogramma over een alledaags gezin, tot hij begint te vermoeden dat het gebaseerd is op de beslommeringen van zijn eigen familie. Wanneer Pina een hersentumor krijgt en haar herinneringen het heden beginnen te verdringen, duikt haar partner Carmen in haar verleden om haar na vijftig jaar opnieuw te leren kennen. Ober Modesto luistert met rode oortjes naar vier vriendinnen die tijdens een etentje hun afwezige vijfde vriendin eens goed afbranden. En wanneer Eva op Don Vito, de hond van haar beste vriendin Olga, past en het beestje wordt overreden, probeert ze dat zo lang mogelijk voor haar vriendin te verzwijgen, tot de leugens haar teveel worden.

De waarheid over Don Vito is een bundel van zeven zwartgallige en enorm geestige verhalen over pijnlijk alledaagse levens. Op de een of andere manier lees ik nooit verhalenbundels, maar direct vanaf de eerste pagina pakte de schrijfstijl van auteur Berta Marsé me. Ze weet soms met minimale woorden enorm veel te zeggen. Haar zinnen zijn prachtig en speels, en haar karakters zijn stuk voor stuk interessant. Ze zet je telkens op het verkeerde been, de verhalen weten je allemaal te verrassen.

Dat wil niet zeggen dat alle verhalen even goed zijn. Juist doordat sommige verhalen zo enorm sterk zijn, kunnen andere minder indrukwekkend zijn. Maar de afwisseling in het boek en de diversiteit in de karakters maken dit hele boek wel een echte must read. Zeker het titelverhaal De waarheid over Don Vito is een enorme aanrader. Het verhaal is grappig, ontroerend en verrassend en door het prachtige taalgebruik is stoppen met lezen onmogelijk. Toch was dit niet mijn lievelingsverhaal uit het boek. Verloren vrienden, over de groep vriendinnen die samen uit eten gaan, is nóg een stukje sterker. Na de ontknoping kon ik alleen maar zuchten: ‘Wow, wát een goed verhaal.’ Het zit zo goed in elkaar, zowel in de grote lijnen als in de details, dat ik het iedereen aanbeveel. Sterker nog, ik vind het hele boek zo’n aanrader, dat ik vandaag nog een exemplaar heb gekocht om cadeau te doen. Als je van Literatuur houdt, raad ik je zeker aan om jezelf ook een exemplaar te geven!

Hou jij van verhalenbundels?

De waarheid over Don Vito

Berta Marsé

9 augustus 2013

ISBN 9789056724047
    Uitgever Signatuur
    224 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Fantasías animadas

Signatuur

1  2  3  4  5

Vijf vriendinnen komen af en toe bij elkaar om te gaan dineren en degene die te laat komt of niet aanwezig is tot op het bot toe af te branden. Of: het verhaal van een vrouw die voor een vriendin wil verbergen dat haar hondje is overreden en daarmee in een gekmakende spiraal van leugens terechtkomt. En een van de mooiste: de verbijstering van een adolescent als hij vermoedt dat de grappen in een succesvolle tv-serie uit de jaren tachtig gebaseerd zijn op de janboel in zijn eigen familie.