Elke dag een vraag RECENSIE

‘Welke gedachte schiet het vaakst door je hoofd?’ Wat als ik je dat nu zou vragen, en over één, twee, drie en vier jaar ook? Als je dat terug hoort, dan zie je vast verandering. Dat is zo’n beetje het principe van Elke dag een vraag: het boek stelt 365 vragen, voor elke dag één (zelfs 29 februari staat erin, hoewel je die dus maar één of twee keer in zal kunnen vullen), die je vijf jaar lang in moet vullen. Dan heb je over vijf jaar dus een compleet dagboek én kun je je eigen veranderingen zien. Een kleine greep uit de vragen: Ben je ergens onzeker over en wat is dat? Waar ben je dankbaar voor? Zou je willen verhuizen? Wat red je als eerste uit je huis bij brand? Heb je dit jaar gestemd en waarop? Waar voel jij je thuis? Wat is je favoriete snack? Ik kende het concept al vanuit het Engels en was er heel enthousiast over, dus dit boekje moest ik hebben!

In het begin is het wel even raar om in een boek te schrijven. Hoewel ik zelf een Wreck this journal heb en enorm van invulboekjes houd, is het altijd toch even wennen. Ook viel het me op dat je weinig plek hebt om je antwoord op te schrijven. Dat is ook de bedoeling van het boek omdat er vijf antwoorden op een bladzijde moeten passen, maar aangezien ik nogal snel veel wil schrijven voelt het toch wel een beetje beperkt. De rest van de vormgeving is niet zo bijzonder, simpel maar overzichtelijk. De vragen zijn heel verschillend: sommige vind ik heel leuk en zijn inderdaad ieder jaar anders, bij andere vragen heb ik het idee dat mijn antwoord niet zo snel zal veranderen. Toch vind ik het echt een heel leuk boekje, vooral – zoals de achterflap ook zegt – voor mensen die wel een dagboek willen maar geen lange verhalen willen schrijven, of er gewoon naar uit kunnen kijken om het over 5 jaar terug te lezen. Ik ben benieuwd hoe mijn boek er dan uitziet!

Denk jij dat je de komende 5 jaar veel zal veranderen?

Elke dag een vraag

N. Neven

16 oktober 2013

ISBN 9789045315355
    Uitgever BBNC uitgevers
    368 pagina's
  • Ondertitel:

Een dagboek voor 5 jaar

BBNC uitgevers

Non-fictie

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Als je vijf jaar lang elke dag een vraag beantwoordt, heb je na die tijd een ontzettend leuk naslagwerk over een groot deel van je leven! Je beantwoordt vijf jaar lang op dezelfde datum dezelfde vraag. Het concept is eigenlijk heel simpel: het boek stelt je 365 vragen, een voor elke dag. Op elke pagina staan tien regels om de vraag te beantwoorden, twee regels voor elk jaar. Je kunt dus ook nog zien hoe je zelf in die vijf jaar verandert en wat je allemaal meemaakt en denkt. Een ideaal dagboek voor mensen die geen lange verhalen willen schrijven en ontzettend leuk om aan iemand cadeau te geven.