Boy RECENSIE

In 2012 brak Wytske Versteeg onmiddellijk door met haar debuutroman De wezenlozen en nu, een jaar later, ligt Boy in de boekhandel. Boy gaat over een jongen die na een klassenuitje van de aardbodem lijkt verdwenen. Nadat zijn lichaam weer opduikt, concludeert de politie dat Boy zelfmoord heeft gepleegd. Met die conclusie kan zijn (adoptie-)moeder echter niet leven. Vastbesloten om degene te vinden die verantwoordelijk is voor Boys dood, denkt zij nog maar aan één ding: wraak!

Wytske Versteeg is erg goed in het schetsen van bepaalde situaties. Ze schrijft zodanif, dat de lezer zich net zo ongemakkelijk gaat voelen met een situatie als de personages. Wanneer de moeder van Boy als vrijwilliger gaat werken voor de nietsvermoedende Hannah, van wie zij denkt dat zij verantwoordelijk is voor de dood van haar zoon, voel je de spanning stijgen. Je voelt hoe ongemakkelijk Hannah de situatie met deze - voor haar onbekende - vrouw vindt, zonder te weten waarom precies. Tegelijkertijd weet de moeder van Boy haar woede verrassend goed onder controle te houden, terwijl zij van binnen het brandende verlangen voelt Hannah te confronteren met haar ware identiteit. Een erg goed vormgegeven kat-en-muisspel.

Daarnaast deden de flashbacks naar het persoonlijke en trieste verhaal van Boy mij heel erg denken aan het boek Spijt van Carry Slee, een confronterend boek over pesten. Boy is een triest, maar subliem verhaal dat meerdere vormen van verdriet succesvol aangaat in slechts 189 pagina’s.

Vind jij dit ook zo'n confronterend verhaal?

Boy

1  2  3  4  5

Na een klassenuitje naar het strand lijkt Esthers geadopteerde zoon van de aardbodem verdwenen. Zelfmoord, concludeert de politie nadat zijn lichaam weer is opgedoken. Maar met die conclusie kan Esther niet leven. Terwijl haar leven langzaam uiteenvalt, zet ze alles op alles om achter de waarheid te komen. Vastbesloten om degene te vinden die voor Boys dood verantwoordelijk is, volgt ze het spoor naar dramadocente Hannah, die de klas die dag begeleidde. Zij is inmiddels een nieuw leven begonnen op het platteland van Bulgarije en aanvaardt de hulp van Esther graag. Terwijl de sneeuw begint te vallen, raken de twee vrouwen verwikkeld in een beklemmende relatie waarin niets is wat het lijkt. Als Hannah Esther begint te vertrouwen en haperend haar verhaal vertelt, kan Esther nog maar aan één ding denken: wraak.