Lente RECENSIE

Dit boek gaat over Lente, een meisje uit groep acht. Ze is van Brussel naar Den Haag verhuisd. Dat haar ouders gaan scheiden maakt haar boos. Ze besluit alles wat ze denkt te zeggen en er niet omheen te draaien. Niet iedereen mag haar. Als ze wordt opgesloten in de ballenkast door twee stomme jongens uit haar klas, krijgt ze haar eerste epileptische aanval. Haar moeder gaat met haar naar de dokter. Ze heeft een tumor in haar hoofd. Nu nog zo groot als een knikkertje. Ze ondergaat allerlei chemokuren en krijgt tussendoor ook verkering met Nathan. Na diverse kuren, die niks hebben geholpen, vertelt de dokter dat ze niks meer voor Lente kunnen doen. De knikker zal uitgroeien tot een pingpongbal en Lente zal doodgaan. Ondertussen probeert ze de nieuwe vriend van haar moeder het huis uit te werken, evenals de vriendin van haar vader. Als Lente haar ouders zover krijgt om naar een vakantiehuisje te gaan met z’n drieën, vindt ze haar ouders ’s nachts samen op de bank, en ze kruipt erbij.

Op de eerste paar bladzijdes vond ik het maar een raar boek, over een of ander rebels meisje. Maar toen ze haar epileptische aanval kreeg, begon het allemaal wat heftiger te worden. Toen bekend werd gemaakt dat ze een tumor had schrok ik. Ik vind dit een heel heftig boek. Ik heb tranen in mijn ogen gekregen ervan. Jammer vind ik, dat het einde zo vaag is, je weet niet of ze nog lang leeft, of dat ze al spoedig overlijdt. Ik had dit graag willen weten. Dit is zeker wel een boek dat je snel uit hebt. Heftig maar wel heel mooi!

Recensie geschreven door Britt Weteling (12 jaar)

Vond jij dit ook een heftig boek?

Lente

1  2  3  4  5

Lente is vanuit Brussel naar Nederland verhuisd. In groep 8 steekt ze haar mening niet onder stoelen of banken. Thuis ook niet. Ze doet er alles aan om haar gescheiden ouders weer bij elkaar te krijgen. Wanneer er een tumor in haar hoofd wordt gevonden, geeft Lente de moed niet op. Tussen de chemokuren door krijgt ze een vriendje, haalt de hoogste CITO-score van de klas en begint met drummen. En vanuit haar bed houdt ze een spreekbeurt over wereldvrede.