Elke seconde telt RECENSIE

Elke seconde telt is het verhaal van de vijftienjarige Noa die in 2048 woont. Ze is de kleindochter van een groot wetenschapper die eerder de Nobelprijs won voor het uitvinden van teleportatie, maar nu in het geheim een capsule heeft ontworpen waarmee je door de tijd kan reizen. Een gevaarlijke, extreemrechtse politicus Arvid Holt komt hierachter, ontvoert de opa van Noa en nu is zij degene die moet zorgen dat Holt tegengehouden wordt in zijn plan om Hitler informatie te verschaffen over het maken van een atoombom.

Het verhaal leest makkelijk weg, maar naar mijn idee iets te gemakkelijk. Vrijwel alles zag ik aankomen. Het wordt daardoor niet echt spannend, terwijl het boek wel zo bedoeld is. Ik verwacht dat een vijftienjarige het plot ook snel doorprikt, waardoor het boek eerder geschikt zal zijn voor echt jonge kinderen met minder leeservaring. Vooral gezien de populaire spannende series van dit moment die de lat hoog leggen - zoals The Hunger Games of Divergent. Het is duidelijk dat Elke seconde telt dat niveau niet haalt en een stuk 'kinderachtiger' in elkaar zit. Ondanks de vele opsommingen van geschiedenisfeiten die je misschien niet verwacht in een kinderboek. Persoonlijk kan ik daar echter weinig mee. Het boeit mij een stuk minder dan een echt goed verhaal - anders had ik tenslotte wel een geschiedenisboek opengeslagen.

Ik denk dat dit verhaal zeker een doelgroep heeft die hier heerlijk in wegduikt, maar dan denk ik eerder aan jongens van een jaar of 12 met interesse voor geschiedenis en specifieker de Tweede Wereldoorlog. Niet echt chicklit-materiaal dus.

Welke doelgroep vind jij bij dit boek passen?

Elke seconde telt

1  2  3  4  5

Utrecht - 2048: De grootvader van de vijftienjarige Noa heeft jarenlang in het geheim gewerkt aan een tijdcapsule. Een geniale uitvinding en precies de reden waarom hij nu is ontvoerd door de handlangers van Arvid Holt. Deze extreemrechtse politicus wil naar 1944 reizen om Adolf Hitler cruciale informatie toe te spelen over D-Day en de atoombom. Noa gaat Holt achterna. Bij toeval ontmoet ze onderweg de niet-onaantrekkelijke Daan die zijn adoptieouders zat is en haar graag wil helpen. Met gevaar voor eigen leven proberen ze Holts plan te dwarsbomen. Want als Hitler de atoombom in handen krijgt, heeft dit afschuwelijke gevolgen voor de toekomst van de wereld.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane