Stad van verloren zielen RECENSIE

Als Twilight's Stephenie Meyer zegt dat ze in een wereld die ze niet zelf gecreëerd heeft wil leven, dan weet je bijna bij voorbaat dat een boek succesvol zal zijn. Zij weet tenslotte wat de lezer wil in een boek waar de non-magische en magische wereld elkaar ontmoeten. Dit geldt in elk geval voor Stad van verloren zielen van Cassandra Clare. Deze schrijfster heeft, net als bijvoorbeeld Meyer en J.K. Rowling, haarscherp in de gaten wat de lezer wil, ongeacht leeftijd. Ter illustratie: afgelopen weekend werd mijn nichtje 12 jaar. Ze is niet eenvoudig te 'pleasen' op boek-gebied, zij weet wat een goed verhaal is. We gaven haar de eerste twee delen uit de serie Kronieken van de onderwereld. Het eerste deel heeft ze bijna uit. Dat zegt genoeg. Cassandra Clare weet wat de lezer wil. Of de lezer nu 12, 34 of 63 is.

Stad van verloren zielen is deel 5 in de succesvolle, inmiddels zelfs verfilmde, boekenreeks. En ook dit verhaal pakte me volledig in. Het was alweer een tijdje geleden dat ik deel 4 had gelezen, maar binnen no time zat ik weer helemaal in het verhaal. En dat zonder uitgebreide beschrijving van Clare over wat er in eerdere delen voorgevallen is. Een talent, want deze wereld - deze verhalen - blijven je ongemerkt bij. Je hoeft ze dus niet perse allemaal achter elkaar te lezen. Het blijft toch wel bij je.

Een ongekend talent, ik ben blij dat ze er is. Want na Harry Potter werd er regelmatig een boekenserie gelanceerd waarin een magische wereld beschreven werd, maar geen enkele raakte me zo als Rowling's Zweinstein. Tot nu. De Kronieken van de onderwereld komen dicht in de buurt van mijn Potter-verslaving. En dat is een groot compliment.

Wat vind jij van de serie Kronieken van de onderwereld?

Stad van verloren zielen

Cassandra Clare

11 november 2013

ISBN 9789044338775
    Uitgever The House of Books
    432 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Mortal Instruments - City of Lost Souls
  • Ondertitel:

Kronieken van de onderwereld #5

The House of Books
  • Genres:

Fantasy & SciFi, Young Adult

1  2  3  4  5
    (24 stemmen)

Clary ontdekt dat Lilith er op magische wijze voor heeft gezorgd dat Jace samenspant met de boosaardige Sebastian en dat hij nu een dienaar van het kwaad is. Jace en Sebastian zijn zodanig met elkaar verbonden dat het onmogelijk is om de een te vermoorden zonder ook de ander te doden. Clary is echter vastbesloten Jace te redden, samen met haar goede vrienden Alec, Magnus, Simon en Isabelle. Daarbij zet ze niet alleen haar leven op het spel, maar ook Jace’ ziel...