Het verdwenen leven van Esme Lennox RECENSIE

Iris vult haar dagen met werken in haar eigen vintage kledingwinkel en het ontwijken van de toenaderingen van haar getrouwde minnaar buiten werktijden. Totdat ze een telefoontje krijgt dat alles overhoop haalt: haar oudtante Esme wordt ontslagen uit de psychiatrische inrichting waar ze ruim zestig jaar verbleef. Dat is verwarrend, want Iris heeft nog nooit van haar gehoord. Iris’ oma Kitty heeft altijd volgehouden enig kind te zijn geweest. Waarom heeft Esme het grootste deel van haar leven opgesloten gezeten? Wat heeft haar familie ertoe doen besluiten net te doen of Esme nooit heeft bestaan? En wat haalt Iris zich op de hals als ze Esme tegen allerlei bezwaren in bij haar in huis haalt?

Het verdwenen leven van Esme Lennox is het verhaal over een familie dat door rivaliteit, verraad, onwetendheid en eenzaamheid wordt verscheurd. Het zit prachtig in elkaar; het heden wordt afgewisseld met scènes uit het verleden van Esme en met flarden uit de gedachten van de dementerende Kitty. Langzaam maar zeker leer je de waarheid kennen, een waarheid die je nog dagen zal achtervolgen en die je zal doen koken van woede.

Hoewel Iris het belangrijkste personage is in dit boek, is ze bij lange na niet de meest sympathieke. Ze is hard, afstandelijk en soms ronduit onbeschoft, ze heeft een affaire met een getrouwde man en vreemd genoeg heeft haar hond het hele verhaal geen naam, maar wordt er verwezen naar ‘de hond’. Doordat ik Iris niet zo leuk vond, duurde het even voor ik me aan het verhaal kon overgeven. Gelukkig maakte de introductie van Esme veel goed. Esme is namelijk veel innemender; ik merkte al gauw dat ik me met haar goed kon identificeren. In een tijd waarin voor vrouwen al vanaf hun geboorte hun pad werd uitgestippeld en het hoogste doel man en kinderen waren, durfde Esme van zich af te schoppen. Ze liet zien dat ze meer was, dat ze hersens had, en dat ze die ook wilde gebruiken. Hoe meer je over Esme’s leven ontrafelt, hoe meer je aan haar kant zult staan.

Het einde van het boek is schokkend en onverwacht, maar ondanks je morele bezwaar zal je Esme stiekem toejuichen. Het verdwenen leven van Esme Lennox is een prachtig familiedrama, waarin niet alleen Esme’s familie maar ook die van Iris het zwaar te verduren krijgt. Dit verhaal van twee zussen die elke dag met elkaar doorbrengen en elkaar toch amper lijken te kennen, met alle hartverscheurende gevolgen van dien, is een absolute aanrader.

Zou je dit boek graag willen lezen? Zo ja, waarom?

Het verdwenen leven van Esme Lennox

Maggie O'Farrell

31 oktober 2013

ISBN 9789047204275
    Uitgever Artemis & Co
  • Oorspronkelijke titel:

The Vanishing Act of Esme Lennox

Artemis & Co

1  2  3  4  5

Als Iris Lockhart een brief ontvangt met de mededeling dat haar oudtante ontslagen zal worden uit een psychiatrische inrichting is Iris hoogst verbaasd. Ze heeft nog nooit gehoord van deze Esme Lennox, de zus van haar grootmoeder. De enige die meer over haar zou kunnen vertellen is Iris's oma Kitty. Waarom is Esme haar leven lang opgesloten geweest in een psychiatrische inrichting? En hoe kan iemand spoorloos verdwijnen uit alle familieverhalen? Langzaam ontvouwt zich het hartverscheurende verhaal van twee zussen, over eenzaamheid, rivaliteit en verraad.