Wat als... RECENSIE

Het was een paar weken, maanden geleden. Ik weet nog dat ik Off Line aan het lezen was, een meeslepend verhaal over pesten, en bij mezelf dacht: zouden de rollen niet een keer omgedraaid kunnen worden? Dat de hoofdpersoon in een boek over pesten niet het slachtoffer is maar degene die pest? Zodat we ook een keer de andere kant van het verhaal horen. Verhalen over pestslachtoffers zijn er immers al genoeg. Toen viel een paar dagen later Wat als… bij mij op de deurmat. Eindelijk een boek waarin degene die pest centraal staat en het slachtoffer sterker terugkomt dan ooit…

Jade heeft een rotzomer achter de rug. Wout, haar vriend, heeft haar gedumpt en alsof dat nog niet genoeg is, blijkt haar vader verliefd te zijn op een andere vrouw. Volgens Finn, Jades beste vriendin, komt ongeluk altijd in drievoud. Maar dat wuift Jade lachend weg. Totdat ze op de eerste schooldag na de zomervakantie de schoolgang in loopt en wordt geconfronteerd met herinneringen aan het brugjaar, vier jaar geleden. Zoë Kramer staat plotseling voor haar neus: het meisje wier leven ze heeft verziekt en die ze daarna nooit meer heeft gezien. Maar Zoë lijkt niet meer op de slome, saaie, onzekere ‘Zoë glowy nobody’ die ze ooit was; ze is onuitstaanbaar mooi, populair, nonchalant en zelfverzekerd. Jade heeft spijt van haar pestgedrag en probeert haar excuses aan te bieden, maar sorry is niet goed genoeg voor Zoë. Al snel vindt Jade een briefje met een vervelende boodschap in haar kluisje. En het blijft niet alleen bij dat ene vervelende briefje… Jade schaamt zich ontzettend voor haar verleden en durft zelfs Finn niet in vertrouwen te nemen. Gelukkig krijgt ze het wel voor elkaar om haar verhaal te doen bij haar zus Sofie en een meisje van haar werk, Lauren. Maar daar wordt Jades verleden niet mee uitgewist. Wat als je pestgedrag je na vier jaar inhaalt en de rollen dan ineens omgedraaid zijn?

Het fijne aan dit boek is dat een wat zwaarder onderwerp, pesten, wordt omhuld in een licht jasje. De schrijfstijl van Daniëlle Bakhuis is vlot en het verhaal leest dan ook lekker weg. De hoofdpersoon, Jade, is goed uitgewerkt: oprecht. Zij nam mij mee in het verhaal en liet me tot aan het slot niet meer los. Het is niet dat ik op een gegeven moment medelijden met haar kreeg, maar ik was wel ontzettend benieuwd hoe zij met de situatie zou dealen. Dankzij de opbouw van het verhaal, stukken uit het heden afgewisseld door flashbacks, is de spanningsboog hoog: beetje bij beetje kom je te weten wat er zich vier jaar geleden allemaal heeft afgespeeld en het slot heeft een onverwachte wending.

Het enige puntje van kritiek is dat ik het ietwat ongeloofwaardig vind dat Jade zich niet alle gebeurtenissen van vier jaar geleden kan herinneren, aangezien ze zo veel spijt heeft van haar pestgedrag. Dat gezegd hebbende bevat het boek wel de juiste combinatie van ingrediënten waar ik van houd: originaliteit, humor, drama en spanning. Dat de vervelende briefjes die Jade krijgt echt zijn, is een bijkomend vormgevingsdetail dat een ster extra verdient. Met Wat als… zit Bakhuis weer op hetzelfde niveau als Wraak, een van haar eerder verschenen boeken die ik ook briljant durf te noemen.

Zou jij een boek willen lezen waarin de pester zelf centraal staat?

Wat als...

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Wat als… het meisje dat je vroeger van school hebt gepest, terug is? En populairder dan ooit? Jade heeft haar verleden als pester diep weggestopt in haar geheugen. Maar dat verandert als Zoë na jaren van afwezigheid weer terug op school is. Jade wil niets liever dan sorry zeggen waarop Zoë laat weten dat ze het haar vergeeft, maar dat ze het nooit zal vergeten. Dan vindt Jade een dreigbriefje in haar kluis. En nog één. En nog één. Want wat als sorry zeggen niet genoeg is?