Recensie: Lucia de B. RECENSIE

Lucia de Berk, wie kent haar niet? Toch moet ik bekennen dat ik niet van alle in’s en out’s op de hoogte was, maar toch wel nieuwsgierig was naar het hele verhaal. Dat zij ruim zes jaar onterecht vast heeft gezeten wegens de verdenking van moord op vier volwassenen en drie kinderen is bekend. Dat dit een rechtelijke dwaling bleek ook. Het zal ook niemand ontgaan zijn dat de media alle ‘feiten’ heeft opgeblazen tot een mega schandaal, maar wat is nou de andere kant van het verhaal?

Lucia de Berk wordt in 2001 gearresteerd op verdenking van zeven moorden. De verdenking valt op haar omdat zij werkzaam was in de ziekenhuizen en afdelingen waar deze mensen en kinderen zijn overleden. Het leek een te groot toeval. In alle eerlijkheid ging ik zelf ook mee in de mediagekte. Het boek liet mij een beetje inzien waarom. Een - zogenaamde - statisticus komt op de proppen met het verhaal dat de kans dat dit incident op toeval berust 1 op bijna 400 miljoen is. Niet veel later verschijnt het bericht in de media dat de kans van toeval 1 op zeker 6 miljard is. Tja, toen kreeg ik toch wel een beetje kippenvel. Terwijl je het hele circus vanaf een afstandje volgt, geeft Lucia de Berk je in dit boek een kijkje achter de schermen en dit vond ik erg confronterend.

Naast het feit dat het verschrikkelijk is om 6 jaar onschuldig vast te zitten, is dit verhaal eigenlijk nog veel treuriger. Lucia omschrijft het moment dat ze wordt opgepakt, de verhoren, de rechtszaken en alles wat er nog meer bij hoort. Verschrikkelijk om te lezen hoe onmenselijk zij op sommige momenten behandeld is. Ze hoefde eigenlijk niet eens te wachten op de uitspraak van de rechter, want iedereen leek haar als persoon al veroordeeld te hebben. Verschrikkelijk!

Na het lezen van dit boek bekijk ik het Nederlandse rechtssysteem toch met een ietwat kritischere blik. Ook geloof ik in de onschuld van Lucia de Berk. En wat knap hoe zij deze verschrikkelijke tijd doorstaan heeft. Het boek bevat onder andere ook een tekening van de dochter van de advocaat van Lucia, lijsten met wat wel en niet toegestaan is in de gevangenis en een aantal foto’s uit de film. Op deze manier gaat het verhaal toch wat meer leven.

Ik vond dit een onwijs bijzonder boek en zal iedereen dan ook aanraden het te lezen!

Ben jij ook zo benieuwd naar het échte verhaal van Lucia de Berk?

Lucia de B.

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Lucia de Berk wordt in december 2001 gearresteerd op verdenking van moord op vier volwassenen en drie kinderen. Allemaal overleden ze in ziekenhuizen waar De Berk werkzaam was. De rechtbank veroordeelt haar in maart 2003 tot levenslang, ruim een jaar later oordeelt het gerechtshof net zo, dan zelfs met tbs. Na onderzoek naar de bewijsvoering wordt de zaak uiteindelijk in 2008 heropend. Lucia de Berk wordt vrijgesproken. Ze heeft ruim zes jaar ten onrechte gevangengezeten.