Recensie: Zus RECENSIE

Lisa Kleypas is New York Times Bestseller prijkt er op de omslag van het vrolijk ogende boek. Dat moet heel wat beloven. Lisa Kleypas schreef al eerder ruim twintig romans en staat bekend om haar series.

Het boek Zus is het eerste boek van een trilogie over het eilanddorpje Friday Harbor. Het verhaal gaat over Lucy die glaskunstenares is. Hoewel ze vroeger altijd streed om de aandacht van haar ouders met haar zusje Alice die overal in beschermd werd, is ze nu juist erg tevreden over haar leventje. Als haar vriend Kevin het uit het niets uitmaakt en er uitgerekend met haar zusje vandoor gaat komt dit dan ook als een donderslag bij heldere hemel. Lucy is boos en ontroostbaar.
Kevin regelt dat een kennis, Sam Nolan die een wijngaard op het eiland heeft, het aanlegt met Lucy zodat ze sneller over haar verdriet heen komt, verder gaat met haar leven en Kevin met haar zusje kan gaan trouwen. Lucy en Sam hadden elkaar echter al eens ontmoet en de vonk was al overgeslagen. Sam is er door een moeilijke jeugd van overtuigd dat hij geen serieuze relatie wil aangaan in zijn leven, maar krijgt het steeds moeilijker als de aantrekkingskracht tussen hem en Lucy alleen maar toeneemt. Als Lucy een ongeluk krijgt moet iemand haar verzorgen en wie komt daarvoor beter in aanmerking dan de knappe Sam? Ondertussen worstelt Lucy ook met haar bovennatuurlijke krachten. Als haar emoties oplopen verandert het glas in haar handen in een mooie vogel. Ze vertelt dit tegen niemand. De relatie tussen Sam en Lucy wordt steeds intenser hoewel ze allemaal geen beloftes aan elkaar willen doen…

De achterflaptekst belooft een combinatie van een soaptafereel als GTST en de magie van hitserie Once upon a time. Dat eerste kan ik wel beamen, het boek is inderdaad een aaneenschakeling van de bekende clichés; een dorpje op een eiland als setting, vriendinnen die het liefdesverdriet opvangen en een steevast voornemen om geen man te willen. Van mijlenver is duidelijk dat het iets gaat worden tussen Sam en Lucy, de vraag is alleen hoelang ze om elkaar heen gaan draaien en dat de relatie tussen Kevin en Alice gedoemd is te mislukken, is ook al snel duidelijk. Als Lucy het ongeluk krijgt, neemt Sam haar in huis. Wat me nogal ongeloofwaardig lijkt als je elkaar amper drie keer hebt ontmoet. En dan kan ik wel raden dat daar seks van komt... Ik leg mijn hoop op de beloofde magie die het boek kan verheven boven de normale chicklits. En juist dáár blijft ook dát onderwerp wat aan de oppervlakte. Een gemiste kans als je het mij vraagt, want juist daarin had dit boek indruk kunnen maken. De magie die Lucy in haar vingers heeft had veel meer uitgediept mogen worden en een grotere rol in het geheel mogen spelen.

Zus leest prettig weg, heeft alle clichés die een liefdesverhaal nodig heeft met een tikje (let wel, klein tikje) magie. Je kunt inderdaad lekker wegdromen bij de romantische Sam, het idyllische hotel met uitzicht op zee van de vriendinnen van Lucy en uitkijken naar het happy end. Leuk voor tussendoor, maar ik had er meer van verwacht.

Had jij ook meer verwacht van Zus?

Zus

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Beleef een romantisch leesavontuur met dit eerste deel van de Friday Harbor-trilogie - een verhaal vol liefde, verdriet, hoop en de kracht van magie. Een unieke combinatie van het dorpse ons-kent-ons van soaps als GTST met een bovennatuurlijk vleugje Storybrooke uit de hitserie Once Upon A Time. Glaskunstenares Lucy Marinn woont in het kuststadje Friday Harbor, in het noordwesten van de Amerikaanse staat Washington. Ze worstelt met haar bovennatuurlijke gaven, die tot uiting komen in de bijzondere glasobjecten die ze creëert. Als Kevin, haar vermeende soulmate, haar verlaat voor haar eigen zus Alice, raakt Lucy verbitterd en blikt ze wanhopig terug op de vele verkeerde keuzes in haar (liefdes)leven. Ondertussen vraagt Kevin zijn vriend Sam Nolan, een wijnboer op het nabijgelegen San Juan Island, om Lucy het hof te maken zodat ze - hoopt hij - makkelijker over zijn verraad heen kan stappen. En terwijl er echte vonken overspringen tussen Lucy en Sam, vraagt Lucy zich af of we wel in staat is haar hart nog eens in de waagschaal te stellen. Lucy ziet dat je sommige stukgemaakte dingen in het leven weer kunt opbouwen tot iets moois. Maar alleen door te ontdekken wie je werkelijk bent kun je degene vinden die jou verdient.