Recensie: De belofte van Odessa RECENSIE

Schrijven blijkt bij de familie De Rosnay in de genen te zitten. Naast Tatiana de Rosnay (o.a. bekend van Haar naam was Sarah en Onvoltooid verhaal) is ook haar grootmoeder, Natacha de Rosnay, schrijfster. De belofte van Odessa is door Natacha geschreven en vertelt de familiegeschiedenis van de familie De Rosnay.

De belofte van Odessa gaat over de Russische Zinaïda en speelt zich tussen 1862 en 1920 af. Zinaïda is van goede komaf, is intelligent en heeft behoorlijk wat temperament. Net als ieder 16-jarig meisje droomt ze van een prins op het witte paard. Al snel ontmoet ze de aantrekkelijke Alexej, het broertje van haar beste vriendin, en wordt verliefd op hem. De liefde is wederzijds, maar Alexej trouwt uiteindelijk met zijn verloofde. Nadat verschillende liefdes de revue zijn gepasseerd, trouwt Zinaïda met haar neef Vladimir, die min of meer haar lot is. De gevoelens voor Alexej blijven, en verscheidene affaires zijn het gevolg. Ook na de geboorte van haar dochter Polyxena blijft er strijd tussen gevoel en verstand, en kan Zinaïda geen weerstand bieden aan alle verlokkingen. Ondertussen staat Rusland aan de vooravond van een revolutie. De tsaren verliezen aan invloed, terwijl de revolutionairen steeds meer aan invloed winnen.

De belofte van Odessa is een mooi liefdesverhaal. Romantisch, vol passie en mooi geschreven. De blijvende strijd tussen verstand en gevoel, Zinaïda’s passievolle gevoelens voor allerlei mannen, maar vooral Alexej, het is allemaal mooi beschreven. Bovendien wordt de liefde voor haar vaderland mooi beschreven. Ondanks dat Rusland aan een enorme verandering onderhevig is, blijft ze haar vaderland trouw. De roman vertelt enerzijds een familiegeschiedenis, en beschrijft anderzijds de Russische geschiedenis. De twee vullen elkaar goed aan. Het romantische verhaal krijgt meer diepte, inhoud en sfeer, doordat de Russische geschiedenis op de achtergrond wordt verteld.
De belofte van Odessa is in twee delen verdeeld. Het eerste deel gaat over Zinaïda, het tweede deel heet Polyxena, maar gaat zowel over Zinaïda als Polyxena en hun familie. Zelf vind ik het eerste deel van het boek het beste. Dit deel las ik echt met plezier, maar dit gevoel ebde in het tweede deel helaas langzaam weg. Bij de laatste hoofdstukken kreeg ik het gevoel alsof het verhaal werd afgeraffeld. Veel belangrijke gebeurtenissen werden slechts terloops genoemd, en de hoeveelheid namen die naar voren kwam, was vrij verwarrend. Het einde stelde me wel een beetje teleur. Ik vond het heel plotseling, en bleef nog met veel vragen zitten.

De belofte van Odessa is een mooi romantisch verhaal, maar met diverse verbeterpunten. Omdat ik de roman niet goed, maar ook niet slecht vond, geef ik De belofte van Odessa 3 hartjes.

Hoeveel hartjes geef jij De belofte van Odessa?

De belofte van Odessa

Natacha de Rosnay

16 februari 2014

ISBN 9789047203834
    Uitgever Artemis & Co
  • Oorspronkelijke titel:

La Promesse d'Odessa

Artemis & Co

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

'Haar naam was Zinaïda, een jong meisje van goede komaf met een opvliegend temperament, geboren in een voorrevolutionair Sint-Petersburg, in de tsarentijd. Dit boek schetst haar leven, waarin zij heen en weer wordt geworpen tussen verstand en gevoel tegen de achtergrond van een land aan de vooravond van een revolutie. Aan het einde van haar leven in het familiehuis in Odessa, aan de Zwarte Zee in Rusland, vraagt zij aan haar achterkleinkind haar geschiedenis op te tekenen. Mijn oma, Natacha de Rosnay, heeft deze belofte gehouden en ik weet zeker dat u gegrepen zult worden door de rauwe romantiek die doet denken aan een Russische versie van Gejaagd door de wind.'