Recensie: 21 Zomers RECENSIE

Wie fan is van Chantal van Gastel - en wie is dat niet? - zal de bundel 21 Zomers ongetwijfeld al meteen gekocht hebben of op haar verlanglijstje hebben gezet. Aangezien Chantals nieuwe boek Ik wist het pas aankomend najaar verschijnt, is deze bundel met eerder verschenen korte verhalen dus een heel fijn tussendoortje om de zomer mee door te komen.

De fans wachten al een goed jaar met smart op een nieuw boek. Na het prachtige slotdeel Zwaar verguld, kunnen de meesten niet wachten tot ze weer nieuw leesvoer krijgen om zich in te verliezen. Persoonlijke omstandigheden en een grote reorganisatie van uitgeverij The House of Books leverden helaas wat vertraging op, maar we hebben nu iets om ontzettend naar uit te kijken in het najaar, wanneer dat fijne zonnetje weer een winterslaap gaat houden en de koude dagen straks een opwarmertje nodig hebben. In de tussentijd kunnen we ons vermaken met 21 Zomers en andere verhalen.

De bundel 21 Zomers bevat een aantal korte verhalen die eerder al eens verschenen zijn. In het mooie voorwoord legt Chantal daar alles over uit. Bijna een kort verhaal op zich, zo innemend vind ik haar 'speech'. De bundel las ik achterstevoren, want de exclusieve preview van Ik wist het brandde een gat in mijn boekenkast. En nú al weet ik zeker dat dat boek een hit gaat worden. De innemende Mia begint een eigen bloemenwinkel en raakt in de ban van de charmante tosti-verkoper in de buurt. De sprankelende personages kwamen in dat korte stukje al meteen tot leven en met veel tegenzin sloeg ik in een mum van tijd de laatste pagina alweer om. Ik kan niet wachten hoe het verder vergaat met Mia en haar bloemenzaakje.

De rest van de bundel bevat korte verhaaltjes die de zomer doen sprankelen. Wat een zalig boekje om mee te nemen naar het strand in een of ander mooi en zonnig oord. Of om de zomer in je eigen tuin mee door te komen. Hoe dan ook: de korte verhalen van Chantal nemen je lekker mee op vakantie. Niet alle verhalen vind ik even boeiend, de hele korte verhalen doen Chantal's talent om magische personages te creëeren tekort, simpelweg omdat er niet genoeg woorden zijn om het hele verhaal te vertellen. Aangenaam verrast ben ik door het erotisch getinte Afleiding; een sexy ontmoeting in een stilstaande lift. Oelala, ik wist niet dat Chantal het in zich had. Van Roxy's roadtrip hebben we al mogen genieten in onze eigen bundel Feest! en Zomer in New York was het sprankelende cadeauboekje van vorige zomer. Beiden twee fantastische zomerverhalen, die wat mij betreft uitstekend materiaal zijn voor een héél boek vol romantiek.

En dan is het nu toch écht wachten tot ik verder kan in Ik wist het...  Laat die zomer maar snel voorbij zijn!

Zit jij ook al met smart te wachten?

21 Zomers en andere verhalen

1  2  3  4  5
    (8 stemmen)

Ik blijf nog even zitten, de zon schijnt hier heerlijk en ik kan mijn ogen niet van de horizon afhouden. Het wordt drukker en dan weer rustiger. De boot meert aan en vaart weer weg. Ik heb geen haast om te vertrekken. Alles wat me thuis zo dwarszit, glijdt langzaam van me af. Weet je wat? Ik denk er gewoon helemaal niet meer aan. Weg zijn mijn problemen. Ik ben nu hier en ik ga van elke seconde genieten. Aan het eind van de zomer zal ik herboren zijn.

Toevallige ontmoetingen, wilde plannen, een nieuw begin. In de zomer lijkt alles mogelijk. Voor het eerst zijn de zwoele zomerse korte verhalen van Chantal van Gastel samengebracht in één bundel.

In 21 Zomers gaat Lauren een zomer tegemoet zonder haar grote liefde. Roxy onderneemt in Roxy's Roadtrip een gewaagde reis naar Spanje om een oude vakantieliefde terug te vinden. En Lucy is het zat om als laatste single in haar vriendengroep een blok aan ieders been te zijn en besluit het roer om te gooien in Zomer in New York.

Een heerlijk zomers leesfeest! Chantal van Gastel is de bestsellerauteur van Zwaar verliefd!, Zwaar beproefd!, Zwaar verguld!,