Recensie: Overnight Millionaire RECENSIE

Jerry woont met zijn broer bij zijn moeder. Zijn ouders zijn gescheiden en zijn vader woont met zijn nieuwe vriendin ergens anders in Amsterdam. Jerry heeft geen extreem goede band met zijn vader en wordt heen en weer geslingerd tussen de ruzies van zijn ouders. Als zijn moeder ernstig ziek wordt, moet Jerry noodgedwongen bij zijn vader (en zijn vriendin) gaan wonen. Jerry mist zijn vrienden en bekende leven en de woedeaanvallen van zijn vader maken het er niet beter op. De huiselijke ruzies escaleren en Jerry wordt stelselmatig mishandeld. Op een gegeven moment belandt Jerry bij jeugdzorg en gaat van pleeggezinnen naar opvanghuizen naar internaten. Uiteindelijk belandt Jerry in het criminele circuit en raakt hij verslaafd en dakloos. Door een bizar toeval ontdekt hij dat zijn vader niet zijn biologische vader is. Jerry gaat opzoek en denkt dat zijn biologische vader (wijlen) miljonair Alfred Winkler is. Doormiddel van een berg doorzettingsvermogen dwingt hij een DNA-test af en het blijkt te kloppen. Jerry’s leven zal drastisch veranderen…

Ik kan de veelzijdigheid van Elle van Rijn erg waarderen. Actrice, columniste en auteur van romans en biografieën en alles wat ze doet, doet ze goed! Zo ook "Overnight Millionaire". Elle van Rijn heeft een fijne, toegankelijke schrijfstijl waardoor het boek leest als een trein. Stiekem zit je aan het begin boek te wachten op het moment dat Jerry ontdekt dat zijn vader zijn biologische vader niet is, maar bij elke zin die je leest doet het plot er niet meer toe omdat het verhaal over zijn leven intrigerend zat is.

Als je benieuwd bent naar een pittig levensverhaal dan zal ik dit boek zeker aanraden. Een hoop kinderen in Nederland hebben niet de jeugd die ze verdienen, zo ook Jerry. Ik vond het mooi en bijzonder om te lezen hoe hij, ondanks alles, keer op keer weer iets van zijn leven heeft gemaakt. Dit getuigd van doorzettingsvermogen en karakter en kan ook best inspirerend zijn.

Los van de inhoud –en dat is misschien een beetje een rare afwijking van mij- vond ik het ook een fijn boek om te lezen door de vormgeving. Een duidelijk lettertype, prima formaat en een fijne paginadikte. Dat in natuurlijk geen vereiste, maar het leest oprecht een stuk fijner!

Ben jij al getriggerd dit boek te lezen…?

Overnight Millionaire

1  2  3  4  5

Jerry groeit op bij zijn moeder tot zij plotseling ernstig ziek wordt en hij bij zijn vader moet gaan wonen. Hij wordt er gekleineerd en mishandeld. Een lange en troosteloze weg langs stiefmoeders, opvanghuizen, pleeggezinnen en internaten volgt. Jerry komt in het criminele circuit terecht en zijn leven wordt een vicieuze cirkel van misdaad en geweld. Tot hij hoort dat zijn vader niet zijn echte vader is en ontdekt dat zijn biologische vader mogelijk Alfred Winkler heet, een zakenman die miljoenen heeft nagelaten. Jerry zet alles op alles om via DNA-onderzoek vast te laten stellen dat hij Winklers zoon is. Krijgt hij de kans zich te ontworstelen aan zijn lot?