Recensie: Ik geef je de zon RECENSIE

Jude en Noah zijn een onafscheidelijke tweeling, ondanks dat ze zo verschillend zijn. Noah heeft een passie voor tekenen en worstelt met zijn homoseksuele gevoelens voor de buurjongen, terwijl Jude van de rotsen in de zee springt, rode lippenstift draagt en voor hen beide praat. Beide zijn ze gefascineerd door kunst en het maken van kunst, wat ze hebben overgenomen van hun even bijzondere moeder. In dit boek volg je het verhaal van de zestienjarige Jude naast dat van de dertienjarige Noah, dus je volgt ze in twee verschillende tijden. Jude ontmoet een eigenaardige Engelsman, waardoor haar leven, en dat van Noah geleidelijk verandert. Het is een boek waarin het leven, de dood, kunst, familie, liefde, homo- en heteroseksualiteit en het lot aan bod komen.

Voordat het boek überhaupt in de winkels ligt, is iedereen er al lyrisch over. Hierdoor had ik erg hoge verwachtingen: dit moet hét boek van het jaar zijn. Nu ik het boek uit heb, moet ik dan ook moeite doen om de juiste woorden te vinden zodat ik het boek niet tekort doe. Vooral de bijzondere schrijfstijl maakt het boek voor mij zo speciaal. Jandy Nelson maakt veel gebruik van metaforen waardoor de sfeer wordt afgewisseld tussen realistisch en idyllisch. De afwisseling tussen de personages vond ik leuk, omdat ze zich op een ander moment afspelen. Hierdoor pik je zelf de hints op en ga je de verbanden leggen.

Het boek is niet ineens mijn lievelingsboek of het beste boek van dit jaar. Sommige stukken vond ik nogal langdradig. Ik vond de stukken van Noah leuker om te lezen dan die van Jude, waardoor ik me soms door de stukken van Jude heen moest worstelen, vooral in het midden van het boek. Daarnaast bestaat het boek uit ellenlange hoofdstukken, wat ik zelf minder fijn vind lezen. Daarom twijfelde ik of ik het boek vier of vijf hartjes moest geven. Toch heeft het boek mijn hart gestolen. Het boek is zo fijn en magisch geschreven dat je echt van de personages gaat houden. Ik zou dit boek zo snel mogelijk aanschaffen wanneer het in de winkels ligt.

Ik geef je de zon

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Jude en haar tweelingbroer Noah zijn op hun 13e  onafscheidelijk, ondanks hun uiteenlopende karakters. Noah is introvert, tekent de hele dag en is in stilte verliefd op de buurjongen, terwijl Jude van de rotsen in zee springt, knalrode lippenstift draagt en genoeg praat voor hen allebei. Maar na een tragische gebeurtenis groeien Noah en Jude steeds meer uit elkaar. Drie jaar later spreken ze elkaar amper nog en lijkt hun band onherstelbaar beschadigd. Dan ontmoet Jude een eigenwijze, vreemde maar knappe jongen, die haar voorstelt aan iemand die haar hele leven (en dat van Noah) opnieuw omgooit.

Het verhaal waarin de tweeling dertien is wordt door Noah verteld. De jaren daarna door Jude. Wat Noah en Jude zich niet realiseren is dat ze allebei maar de helft van het verhaal hebben, en dat  hun wereld pas weer compleet zal zijn als ze elkaar terug weten te vinden.