Recensie: Een tuin bij de zee RECENSIE

Marcia Willet is, zoals de cover omschrijft, een van de meest gelezen en geliefde auteurs van Europa. Ze schreef al meer dan twintig boeken die in achttien landen worden uitgegeven. Ik heb nog nooit iets van haar gelezen dus ik ben benieuwd.

Een tuin bij de zee gaat over Jess, die na het winnen van een prijs voor botanische schilderijen, naar Devon afreist. Ze wordt daar ontvangen door Kate, die haar uitnodigt een tijdje te blijven logeren. Jess leert al snel meerdere familieleden en vrienden kennen van Kate en voelt zich erg op haar gemak. Langzaam dringt het tot haar door dat er vele geheimen huizen in het verleden van de families en haar eigen gezin en komt tot een schokkende ontdekking.

In de eerste hoofdstukken van Een tuin bij de zee word je als lezer overspoeld met namen, familiebanden en komt de ene flashback na het verleden na de andere. Ik raak volledig in de war en heb geen idee wie nou wie is, waarom wie wat met elkaar te maken heeft en of de betreffende alinea nu in het verleden is of in het heden afspeelt. Halverwege het boek vraag ik me eigenlijk nog steeds af waar het nu eigenlijk over gaat. De jonge Jess komt in huis bij een wildvreemde en voelt zich welkom, dat kan ik nog begrijpen. Maar dat ze vervolgens na een week zomaar bij een andere familie gaat logeren, die ze eenmaal gesproken heeft, gaat me toch iets te ver. Jess is binnen twee weken ‘onderdeel van de familie’ wat nogal ongeloofwaardig overkomt. Wellicht probeert de schrijfster een warme, ons-kent-ons setting te schetsen, maar het voelt niet natuurlijk. Als mij eindelijk begint te dagen waar de verhaallijn heen gaat is mijn irritatie over de personages, de schrijfstijl en de oneindige herhalingen van gedachten en herinneringen al zo ver gestegen dat ik het boek met veel moeite uitlees. Leuke plotwending, dat wel en mooie beschrijvingen van de omgeving maar het kan wat mij betreft dit boek niet meer redden. Ik snap niet waarom deze schrijfster zo populair is als dit representatief is voor haar oeuvre.

Een tuin bij de zee

1  2  3  4  5

Drie generaties. Een schokkend familiegeheim. En een verleden dat niemand loslaat. Jess Penhaligon reist af naar Devon om een prijs in ontvangst te nemen voor een van haar botanische schilderijen. Daar vindt ze een warm welkom bij Kate en haar grote familie. Jess logeert boven het boothuis dat uitkijkt op een prachtige tuin aan de rivier de Tamar, ook wel ‘de tuin aan zee’ genoemd, waar ze volop inspiratie voor nieuwe schilderijen vindt.

Naarmate er meer herinneringen worden opgehaald, begint Jess te beseffen dat ze een gezamenlijk verleden met Kate deelt. Langzaam ontvouwen zich talloze geheimen over deze warme maar complexe familie. Welke gebeurtenissen uit het verleden zijn met de mantel der liefde bedekt? En tegen welke prijs?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane