Recensie: Tropenjaar RECENSIE

Waar we meestal horen dat moeders een jaar na de geboorte aan de top van hun geluk zitten, is dat bij moeder Ari wel anders. In haar woorden was de bevalling kut, heeft ze een enorm slaaptekort, komt ze nergens aan toe en woont ze ook nog eens in een oud huis in een buurt die er niet meer toe doet. Wanneer ze ontdekt dat voormalig cult-zangeres en hoogzwangere Mina tijdelijk intrekt in het huis van haar buren besluit ze haar wantrouwen jegens vrouwen aan de kant te zetten. Binnen no-time worden ze vriendinnen en begint het lever er weer wat rooskleuriger uit te zien.

Het boek voldeed totaal niet aan mijn verwachtingen. Ik verwachtte een humoristisch en redelijk luchtig boek over een vrouw die een zware bevalling achter de rug had en eindelijk weer opkrabbelde uit een diep dal. Ik constateerde het tegenovergestelde. Humoristisch is het, maar met een negatief en donker randje. Haar depressieve gedachten zorgden ervoor dat zelfs ik somber werd, en door dit boek zal menig vrouw twijfelen over het op aarde zetten van een kindje. Echt waar, door deze schrijfster wordt het beschreven als een ware nachtmerrie.

Buiten het feit dat het verhaal depressief makend is, heeft het ook totaal geen kern. De achterflap doet ons verwachten dat er een verhaal wordt verteld over het eerste jaar na een geboorte, de werkelijkheid is een chaotische brij van hersenkronkels en spinsels die helemaal niets met dit onderwerp te maken hebben.

De schrijfstijl van de auteur maakt het er helaas ook niet beter op. Sommige zinnen zijn halve pagina’s lang en doen helemaal nergens toe. Het zorgt ervoor dat je afgeleid raakt en totaal niet meer weet waar je ergens in het verhaal bent. In het begin las ik dan nog wel eens een paar zinnen over om het weer op te pakken, maar na verloop van tijd geef je zelfs dat op.

Een boek moet dienen tot ontspanning, bij mij veroorzaakte het juist het tegenovergestelde. Het maakte me somber, gefrustreerd en bovenal niet ontspannen. Moeders in wording vinden hier geen geruststelling, kersverse moeders worden alleen maar ongeruster en de vrouwen zonder kinderen zullen voorlopig nog wel anticonceptie gebruiken na het lezen van dit verhaal. Geen aanrader.

Tropenjaar

1  2  3  4  5

Een weergaloos scherp en vrolijk verhaal van het eerste jaar met een eerste kind.

Een jaar na de geboorte van haar zoontje Walker ziet Ari dat alles anders is gegaan dan verwacht. De bevalling was een drama dat uitmondde in een keizersnede. Door het leefritme van de baby komt ze tot niets in de afgelegen wijk van New York. Het is winter en Ari voelt zich een boom zonder wortels waar de wind aan trekt. Dan huurt de voormalige cult-zangeres Mina het huis van haar buren, die een jaar naar het buitenland zijn. Mina is ouder, beheerst, alleen en... negen maanden zwanger. Ari zet haar vertrouwde wantrouwen jegens andere vrouwen overboord en gaat Mina helpen. Al snel worden ze wapenbroeders en lijkt het erop dat het leven weer vorm krijgt.

Elisa Alberts genadeloze inzicht in het eerste jaar van een moeder is gevoed door haar eigen ervaringen. Ofschoon deze hilarische roman geen autobiografie is, spatten de eerlijkheid en de doorleefdheid van de pagina's.