Recensie: Scherp RECENSIE

Scherp’ is alweer de 22e thriller van Patricia Cornwell met Kay Scarpetta in de hoofdrol. Ditmaal wordt er vlakbij Kay’s huis een leraar doodgeschoten. De moordenaar heeft duidelijk met scherp geschoten en niemand heeft ook maar iets gezien of gehoord. De schutter blijkt een seriemoordenaar te zijn, die Kay aardig in verwarring brengt, want de slachtoffers lijken niets met elkaar gemeen te hebben en het enige wat de moordenaar achterlaat zijn stukjes koper en aanwijzingen dat Kay’s nichtje Lucy iets met de moorden te maken heeft.

Schrijfster Patricia Cornwell, die zelf in een misdaadlaboratorium in Virginia werkte als technisch schrijver en computeranaliste, schreef als eerste een thriller over een vrouwelijke  patholoog anatoom, die misdaden veelal oplost door forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer. Cornwell was destijds een trendsetter in dit genre. Haar personage Kay Scarpetta zit echter meer in het veldwerk dan in haar laboratorium en dat spreekt de lezers erg aan.

Het is voor vrouwelijke lezers leuk om een vrouwelijke speurder als hoofdpersoon te hebben en Cornwell was een van de eerste schrijfsters die dit deed. Maar inmiddels zijn er vele boeken die dit concept navolgen en het is tegenwoordig niet uniek meer. Fataal Weekeind was  in 1990 de eerste thriller met Kay Scarpetta en nu, 25 jaar later is er dan “Scherp”. Cornwell is zondermeer een goede schrijfster  en haar verhalen lezen lekker weg en zitten altijd perfect in elkaar. Maar laten we eerlijk zijn, na 25 jaar en inmiddels talloze boeken en televisieseries , zoals de CSI-reeksen, over forensische misdaadbestrijding verder, is het thema aardig uitgekauwd.

Van mij krijgt het boek dus slechts  drie sterren. Het wordt een beetje routinematig en daar is niets mis mee, maar persoonlijk zit ik meer op iets verrassends en vernieuwends te wachten.

Scherp

1  2  3  4  5

Vlak bij het huis van Kay Scarpetta wordt een leraar doodgeschoten. Scarpetta gaat meteen naar de plaats delict. Het blijkt om een precisieschot van veraf te gaan. Niemand heeft iets gezien of gehoord...
    Aldus begint de jacht op een seriemoordenaar. Het enige wat hij achterlaat zijn stukjes koper; zijn slachtoffers lijken niets met elkaar gemeen te hebben. Later krijgt Kay Scarpetta schokkende aanwijzingen dat haar nichtje Lucy, een computergenie, iets met de moorden te maken heeft.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox