Recensie: Kikkermuziek RECENSIE

De roman “Kikkerkmuziek” is gebaseerd op de waargebeurde moord op Jenny Bonnet en wordt verteld vanuit het oogpunt van Blanche Beunon. In het San Francisco van de 19e eeuw was er een vrij grote populatie immigranten afkomstig uit Frankrijk. De personen die Emma Donoghue in haar boek de revue laat passeren, hebben dan ook allemaal echt bestaan.

San Francisco zucht in de zomer van 1876 onder een hittegolf en een verwoestende pokkenepidemie. Revuedanseres Blanche Beunon tracht zich staande te houden in deze chaos. Haar leven verandert echter drastisch als ze Jenny Bonnet ontmoet. Jenny kleedt zich als een man en pikt niets van niemand! Ze is kikkervanger, aangezien de restaurants in de omgeving verse “kikkerbilletjes’ op het menu hebben staan. Jenny’s leven blijkt echter gaandeweg veel ingewikkelder in elkaar te zitten, dan men denkt. Als ze ziet dat Blanche zwoegt om haar vriend en baby te onderhouden en er niets voor terug krijgt, weet ze Blanche over te halen haar leven anders in te richten. Dit heeft echter dramatische gevolgen en Jenny wordt in bijzijn van Blanche doodgeschoten. Blanche besluit daarop zelf op zoek te gaan naar gerechtigheid.

Het is een goed geschreven boek, waarbij het hele verhaal in twee verhaallijnen wordt verteld: het heden en verleden. Emma Donoghue weet de sfeer van het broeierige San Francisco goed te pakken en de personages worden extra interessant, als je weet dat ze werkelijk bestaan hebben. Donoghue heeft teksten van bekende liederen in het verhaal verwerkt, vandaar de titel ‘kikkermuziek’.
Persoonlijk vind ik het echter jammer, dat de songteksten eerst in originele vorm opgenomen zijn en daarna direct erachteraan vertaald zijn. Dit zal in de originele Engelstalige versie niet het geval zijn denk ik, maar in de Nederlandse vertaling dus wel en voor mij was dat een afleiding van het verhaal. De uitgebreide nabeschouwing en uitleg na het verhaal vind ik heel boeiend.

Al met al vind ik het boek 3 sterren waard. Het is pakkend en goed geschreven en die kleine ergernisjes, zoals vertalingen en af en toe een wat onduidelijke switch van heden naar verleden of omgekeerd, zijn te verwaarlozen.

Kikkermuziek

Emma Donoghue

1 oktober 2014

ISBN 9789025444020
    Uitgever Atlas
    432 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Zomer 1876: San Francisco is in de greep van een ongekende hittegolf en een pokkenepidemie. Door het raam van een saloon wordt een jonge vrouw doodgeschoten, Jenny Bonnet. Haar vriendin Blanche Beunon, een Franse revuedanseres, zet alles op alles om Jenny s moordenaar voor het gerecht te brengen als hij haar tenminste niet eerder te pakken krijgt. Maar wanneer Blanche probeert de feiten boven tafel te krijgen, blijkt het leven van Jenny veel duisterder dan het in eerste instantie leek. Kikkermuziek is een filmische, prikkelende, duistere roman voor de lezers van Sarah Waters, Kate Atkinson en Hilary Mantel.