Recensie: De leestip RECENSIE

Na het verliezen van haar baan brengt Maggie haar dagen al lezend door in de Dragonfly, een tweedehandsboekenwinkeltje. Ooit hoopt ze haar oude baan terug te krijgen, tot die tijd leest ze het ene romannetje na het andere. In een antieke uitgave van Lady Chatterly’s Lover ontdekt ze in de kantlijn een briefwisseling tussen twee geliefden. Als ze uitgedaagd wordt de Dragonfly weer winstgevend te maken, start ze een zoektocht de briefschrijvers. Haar avontuur brengt echter verwarrende en onvoorspelbare consequenties met zich mee.

Boeken over boeken, onweerstaanbaar voor de echte boekenliefhebber. Zo ook De leestip van Shelly King, dat zich afspeelt rondom tweedehandsboekenwinkel Dragonfly. Wie kent niet het eindeloze langs boekenkasten dwalen en je realiseren dat je nooit voldoende tijd hebt om alles te lezen? King brengt de wereld van de tweedehandsboekenwinkel tot leven en biedt haar lezer in elk gangpad een nieuwe verrassing.

Dat maakt De leestip tegelijkertijd een erg vol boek. Een scala aan kleurrijke personages passeert de revu, ieder met zijn of haar eigen hebbelijkheden. Het zijn er zoveel, dat het lastig wordt de een van de ander te onderscheiden. En passante krijg je ook nog een inkijkje in door Silicon Valley, een regio waar veel technologiebedrijven zijn gevestigd. Hierdoor sneeuwt hoofdpersoon Maggie enigszins onder en lijkt ook de romance waardoor het verhaal in beweging kwam vergeten. Terwijl die juist nieuwsgierig maakt!

Waardoor je toch met gemak het einde van het boek haalt? De aandacht en zorg waarmee alles beschreven wordt. King is duidelijk thuis in Maggies wereld en heeft er duidelijk plezier in dit met ons te delen – tot in detail. Al met al is De leestip geen boek dat je je volgend jaar nog kunt herinneren, maar het weet wel te verrassen. Juist doordat het zo vol zit. Shelly King zorgt dat er op iedere pagina iets te beleven is en doet dat met een heel vlotte pen.

De leestip

Shelly King

24 februari 2015

ISBN 9789022570388
    Uitgever Boekerij
    288 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Als Maggie Dupré haar baan bij een groot bedrijf verliest, vreest ze dat ze weer bij haar moeder zal moeten intrekken. Gelukkig vindt ze al gauw weer werk in een tweedehandsboekhandeltje, een baan die haar op het lijf geschreven is. Tijdens het lezen van een antieke uitgave van Lady Chatterly’s Lover vindt ze de ­betoverende liefdesverklaringen van twee geliefden die elkaar, zo lijkt het, nog nooit in het echt hebben ontmoet. Maggie ­besluit op zoek te gaan naar deze Henry en Catherine om ze te verenigen én het boekwinkeltje te redden van de ­ondergang. Haar avontuur brengt echter verwarrende en onvoorspelbare consequenties met zich mee…