Recensie: Hitte RECENSIE

Daan is negentien en moet verplicht op vakantie met zijn ouders en broertje naar de plek waar ze vroeger altijd heengingen. Daar ontmoet hij Lynn, het meisje van het animatieteam. Beiden dragen geheimen met zich mee. Zo draagt Daan ondanks de hitte altijd shirts met lange mouwen en weigert hij aangeraakt te worden. Lynn heeft zo haar eigen redenen waarom ze Nederland ontvluchtte. Maar naarmate ze dichter naar elkaar toe groeien wordt het steeds lastiger om de zorgvuldig opgebouwde muren niet af te laten brokkelen.

Op de voorkant van Hitte staat een quote van Lisette Jonkman: 'Een heerlijk zomerboek'. En wat mij betreft heeft Jonkman helemaal gelijk: Hitte is een heerlijk luchtig zomerboek, maar wel met een donker randje. Lis Lucassen heeft een prettige schrijfstijl. Je vliegt zo door het boek heen. Je leest vanuit het perspectief van zowel Daan als Lynn. Dit vond ik erg fijn omdat een gebeurtenis zo van meerdere kanten belicht wordt en je de reactie van beide personages op gebeurtenissen te lezen krijgt. Omdat beide personages zo hun redenen hebben om op een bepaalde manier te reageren, kon ik me door het dubbele perspectief makkelijker inleven in Lynn en Daan.

Naarmate het verhaal vordert, krijgen we steeds meer te lezen over wat er met Daan en Lynn is gebeurd voordat ze in Hotel Tropical Beach terecht kwamen. Doordat Lucassen steeds maar een tipje van de sluier oplicht, blijft het tot op het einde spannend wat nou precies het hele verhaal is. Niet alleen wilde ik weten of Lynn en Daan nou wel of niet samen zouden komen, maar ook of ze ieder hun eigen problemen zouden overwinnen. Dit boek gaat dan ook in essentie over twee mensen die door elkaars hulp leren zichzelf te accepteren. Hitte had wat mij betreft nog wat langer mogen zijn om de ontwikkeling van beide personages beter uit de verf te laten komen. Maar ook zonder die extra pagina's is Hitte een heerlijk boek om in het zonnetje van te genieten.

Hitte

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Onder de hete zon, duizenden kilometers van huis, probeert Lynn Stevens haar leven weer op te pakken om de herinnering aan die ene fatale nacht te vergeten. Ze ontmoet Daan, de jongen met het wispelturige gedrag en de broeierige bruine ogen, die verplicht met zijn ouders op vakantie is. In hem ziet ze haar eigen worsteling weerspiegeld, iedere keer als ze te dichtbij dreigt te komen. Daan houdt er niet van aangeraakt te worden. Maar als hij erachter wil komen welk geheim Lynn met zich meedraagt, betekent dit dat hij zich wel moet blootgeven.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk