Recensie: Dwaallicht RECENSIE

Marthe weet dat het niet helemaal goed zit, maar toch wil ze er niet aan toe geven. Haar angsten nemen haar over en haar leven wordt beheerst door psychische problemen. Van jongs af aan worden de angsten groter en de problemen erger. Het bereikt zijn max. Haar man besluit te vertrekken samen met de kinderen, en Marthe belandt in een enorm zwart gat waar de angsten nog groter zijn en een oplossing ver weg lijkt. Toch weet Marthe met vallen en opstaan uit het diepe dal te komen. Is dit genoeg om voorgoed een normaal leven te kunnen leiden? En zou ze haar man en kinderen weer terug krijgen?

Het boek begint in 2000, ergens op een eilandje vlak bij Frankrijk. Hier krijg je in de gaten hoe Marthe in elkaar zit. Voor haar is niets veilig, alles is gevaarlijk en overal dreigt gevaar. Tot frustratie van haar man en kinderen.

Vanaf die eerste bladzijden neem je dat benauwende gevoel van Marthe over. Het boek is op zo’n manier geschreven dat je de hoofdpersoon begrijpt, ook al zijn haar gedachtegangen af en toe zo verwarrend en surreëel. Je begrijpt wat de stemmen in haar hoofd met haar doen, je snapt dat ze het eng vindt om buiten Nederland op vakantie te gaan, je ziet in dat Marthe zich machteloos voelt. Tegelijkertijd begrijp je waarom haar man het niet meer volhoudt. Waarom hij zich gevangen voelt in de angsten van zijn vrouw en besluit om weg te gaan. Het is benauwend, pijnlijk. Zelfs als lezer voel je je machteloos bij iedere bladzijde die je omslaat.

Al snel volgen er tijdsprongen in het verhaal. Je gaat terug naar de jeugd van Marthe, naar haar eerste bevalling, de weken daarna en weer terug naar het nu. Je zou denken dat dit verwarrend werkt, en dat is misschien ook wel zo. Maar het past bij het boek. Die tijdsprongen zijn net zo’n warboel als de gedachten in het hoofd van Marthe. Het hoort erbij.

Dan is daar de bereikte max, het punt waarop Marthe’s wereld instort omdat haar man haar verlaat. Wat de lezer verwacht is dat ze besluit om haar angsten aan te pakken en beter te worden. Dit gebeurt ook min of meer, maar in een behoorlijk langzaam tempo. Maanden gaan eroverheen voordat Marthe pas beseft dat het genoeg is. Begrijpelijk, maar af en toe wel een dooddoener voor het verhaal. Het word langdradig, en dat is sonde.

Mooi is om te lezen dat ze er met vallen en opstaan weer min of meer bovenop komt en bovenal zichzelf leert accepteren. Angsten zullen nooit helemaal weggaan, maar je leert er wel mee omgaan.

Ondanks het zware verhaal en de ietwat poëtische schrijfstijl toch een boek dat voor altijd bij je zal blijven. Het leert je om te genieten van het leven zoals het komt, en dat is een mooie levensles.

Dwaallicht

1  2  3  4  5

Josha Zwaans hoopgevende roman 'Dwaallicht' gaat over leven met een psychische stoornis. In 'Dwaallicht' wordt Marthes leven beheerst door angsten en wanen. Haar man Barend kijkt machteloos toe en hun kinderen zorgen inmiddels meer voor hun moeder dan zij voor hen. Tijdens een vakantie escaleert de situatie en Barend vertrekt met de kinderen. Marthe belandt in een psychose en zwerft wekenlang door Amsterdam. Heel voorzichtig leert ze zichzelf te accepteren en een sprankje zelfvertrouwen groeit. Maar past zij nog in het leven van haar gezin? Met haar prachtige en poëtische stijl weet auteur Josha Zwaan scherpe emoties voelbaar te maken. Dwaallicht is een roman over liefde, waanzin en verlangen. Maar ook over literatuur, muziek en andere vormen van schoonheid. Josha Zwaan debuteerde in 2010 met Parnassia, dat lovend werd ontvangen. In 2013 volgde het even prachtige 'Zeevonk'.