Recensie: De gloriedagen van Walter Gom RECENSIE

Iris Hauser is een twintiger die nog niet veel heeft bereikt in haar leven. Ze is vrijgezel, heeft geen droombaan en haar familie bestaat uit een groep beschadigde mensen die stuk voor stuk op de rand van een zenuwinzinking staan. Dan komt Walter Gom boven haar wonen. Walter is erg op zichzelf: hij komt nooit buiten en is anderen zo min mogelijk tot overlast. Maar wanneer Iris meer tijd met Walter doorbrengt, ontdekt ze dat hij een bijzondere gave blijkt te hebben: hij voorziet mensen van het juiste advies om een gewenst doel te bereiken. Al gauw helpt hij Iris aan een nieuwe baan en helpen zijn adviezen haar twee zussen om hun levens weer op de rit te krijgen. Het duurt niet lang voor Iris een adviesbureau begint, met Walter als anonieme brein achter de briljante ideeën. Hun bureau groeit snel en trekt steeds grotere klanten aan. Totdat Walters advies aan een minister het politieke landschap volledig doet veranderen. Plotseling is iedereen erop gebrand erachter te komen wie de mysterieuze man achter de ideeën is. Wordt Walter ontmaskerd? En welke gevolgen heeft de klopjacht voor Iris en Walter?

De gloriedagen van Walter Gom is in potentie een leuk boek, maar er stoorde me teveel aan het verhaal en de personages dat het boek me ongehinderd kon vermaken. Walter is een gekkie, iets wat me in andere boeken altijd enorm aanspreekt. Veel van mijn lievelingsboeken bevatten op de een of andere manier sociaal onaangepaste personen. Maar Walter is niet consequent. Het ene moment is hij op de ene manier ‘anders’, bijna op het autistische af, het volgende moment is zijn gedrag ook raar, maar op een manier die totaal niet aansluit bij hoe hij zich in eerste instantie gedraagt. Zo houdt hij eigenlijk helemaal niet van andere mensen en is hij het liefst altijd alleen in zijn huis, maar zodra Iris het adviesbureau begint vindt hij het geen probleem om zijn veilige huis te verlaten om dagelijks meerdere vreemden van advies te voorzien. Iris vind ik eerlijk gezegd gewoon een beetje stom. Ze doet veel lieve dingen, maar op de een of andere manier komt ze totaal niet sympathiek over. Misschien komt het omdat de auteur van het boek duidelijk geen vrouw van in de twintig is, waardoor het personage ongemakkelijk en niet authentiek overkomt.

Het boek bevat veel puntjes die mij bleven afleiden. Zo zijn er, vooral in het begin van het boek, wat details die niet kloppen.Tijdlijnen kwamen op mij enorm ongeloofwaardig over, de adviezen die Walter gaf werden in recordtempo omgezet in succesvolle televisieseries, tijdschriftencolumns, geslaagde filmcarrières en volledige kunstcollecties die meteen in de grootste musea hingen. En de humoristische schrijfstijl voelde vaak te gemaakt. Soms is het boek grappig (‘Nee, jouw baarmoeder is een gezellige jeugdherberg’ vond ik een erg geestig verwijt), vaker was het hinderlijk flauw (‘ “Ze zit in zak en as.” “Wat is zak en as? Zit ze in een vuilniszak op een gedoofd kampvuur?” ’). Allemaal heel jammer, als het boek beter was geredigeerd had er veel meer ingezeten.

Zoals ik al zei: De gloriedagen van Walter Gom is in potentie een heel leuk boek. En als jij je niet snel stoort aan teveel toevalligheden of ongeloofwaardige tijd- en verhaallijnen, dan zul je het waarschijnlijk al een stuk meer kunnen waarderen dan ik. Met het verhaal is weinig mis, de uitvoering had een stuk beter gekund.

De gloriedagen van Walter Gom

1  2  3  4  5

‘Humoristisch en intrigerend. Walter Gom raakt de juiste snaar.’ Wim Krings, Boekhandel Krings

De 26-jarige Iris Hauser begint met haar vreemde, intrigerende buurman Walter Gom een adviesbureau. Dat wordt een groot succes. Walter Gom heeft een oplossing voor elk probleem. Op zijn eigen onorthodoxe wijze helpt hij uitgebluste schrijvers, mislukte kunstenaars en stuurloze acteurs en vastgelopen huwelijken.

Het BIB (Briljante Ideeën Bureau) verovert Nederland en het succes reikt zelfs tot in de hoogste maatschappelijke kringen.

Wanneer een advies aan een minister volledig uit de hand loopt, beginnen de media een klopjacht op de mysterieuze adviseur. Wie is Walter Gom eigenlijk?