Recensie: De vrouwen van kasteel Deverill RECENSIE

Kitty groeit op in een land waar ze haar hart aan verliest: het ruige Ierland. Door haar afstandelijke moeder en weinig aanwezige vader zoekt ze de moederlijke liefde bij haar grootmoeder, die Kitty mysterieuze verhalen vertelt over de vorige generaties Deverills en ook op het kasteel woont. Samen met haar geheime vriendinnetje Bridie, de dochter van de kokkin op het kasteel, en haar nicht Celia heeft ze een idyllische jeugd op het platteland. Maar wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt en de strijd om de onafhankelijkheid in Ierland losbarst, verandert het leven van de drie jonge meisjes voorgoed.

Het boek begint met een passage die je weer terugziet op de allerlaatste bladzijde van het boek. Dit zorgt ervoor dat je meteen nieuwsgierig bent. Je moet doorlezen en vooral niet stoppen. Het veroorzaakt een lichte spanning en ontketent een hunkering naar meer informatie. Meer, meer, meer!

Die spanning ebt echter weg na het lezen van een aantal bladzijden. De manier van schrijven is behoorlijk wennen. Er wordt af en toe lichtelijk poëtisch geschreven en dingen worden vooral uitgebreid en gedetailleerd beschreven. Het verhaal wordt hierdoor ietwat saai, en je moet even doorzetten om door te lezen.

Daarbij komt dat het moeilijk is om je in de personages in te leven. Ten eerste zijn het er ontzettend veel, waardoor het lastig is om iedereen uit elkaar te houden. Ten tweede is het niet makkelijk om sympathie voor de karakters te voelen. Eigenlijk maakt het niet zo uit waar ze terecht komen, of het nu goed of slecht afloopt met ze. En dat is zeker niet de bedoeling.
Toch wordt de lezer gegrepen door de sfeer van het boek. Het speelt zich af in een boeiende tijd in het prachtige Ierland. Je kan bijna die ruige en groene heuvels zien, de muffe regen ruiken en de warmte van de haard in het grootse kasteel voelen. Daarbij komt dat het lezersperspectief constant afgewisseld wordt, wat zorgt voor enige levendigheid in het boek.

Al met al een boek dat je leest tijdens een zorgeloze vakantie. Het leest uiteindelijk lekker weg en de sfeer van het boek is heerlijk, maar echte spanning of diepgang moet je niet verwachten.

Deverill 1 - De vrouwen van kasteel Deverill

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Op het ruige platteland van Ierland worden drie heel verschillende meisjes geboren: Kitty Deverill, de roodharige dochter van de kasteelheer van Deverill, Bridie Doyle, de dochter van de kokkin van het landgoed en Mable Deverill, Kitty's flamboyante Engelse nichtje. Ondanks hun onderlinge verschillen is de band die groeit tijdens hun kindertijd in de idyllische omgeving van kasteel Deverill onbreekbaar. Maar hun sprookjesachtige jeugd komt in gevaar door de dreigende onafhankelijkheidsoorlog die Ierland steeds meer in zijn greep krijgt. De drie vriendinnen worden wreed uit elkaar gehaald door een diepgaand verraad en ze worden als blaadjes op de wind verschillende kanten op gevoerd. Maar één ding zal hen altijd binden: hun verlangen naar kasteel Deverill en alle herinneringen die binnen die majestueuze muren zijn opgeslagen. De vrouwen van kasteel Deverill is het eerste deel in de Deverill-saga die start in 1900 en die de levens van de familie Deverill zal volgen.