Recensie: Vermist RECENSIE

Door een schoolopdracht wordt Lauren met haar adoptie geconfronteerd. Wanneer zij op het internet op zoek gaat naar eventuele informatie, vindt Lauren iets wat ze niet meer kan loslaten. Met haar vriend Jam, gaat zij naar Amerika om meer over haar verleden te leren. Haar ontdekkingen had zij zelfs in haar ergste nachtmerries nooit durven dromen.

De samenvatting van Vermist leek gedurende het verhaal niet goed aan te sluiten en geeft naar mijn mening veel spoilers over het verhaal. Ik vroeg mij steeds af wanneer er iets ging gebeuren, wat uiteindelijk pas tegen het einde was. Door de samenvatting had ik het idee dat de rode draad daarover ging, in plaats van de adoptie en de zoektocht naar de identiteit van hoofdpersoon Lauren.
Vermist is overduidelijk een jeugdboek en ik kreeg het gevoel dat ik er te oud voor was. Lauren is een typische puber in het boek, wat ik erg realistisch vond. Haar gedrag irriteerde mij, maar ik herkende stiekem ook veel van mijn pubertijd. Helaas bleken er meer personages te zijn met puber gedrag. De meeste volwassenen in dit verhaal gedroegen zich vreemd en dat paste niet goed bij hun leeftijd. Ook vond ik soms het gedrag van bepaalde personages echt niet kunnen. Wanneer er met andere personages over gepraat werd, kwam het over alsof het niet boeiend was en werd het snel vergeten.

Vrijwel vanaf het begin zit het boek vol spanning en onverwachte gebeurtenissen. Het verhaal las als een trein en ik denk dat veel jongeren dit een heerlijk boek zullen vinden. Het debuut van Sophie McKenzie is wat dat betreft een goed begin.

Vermist

1  2  3  4  5

Voor school moet Laura een opstel schrijven met de titel ‘Wie ben ik?’. Ze komt daar niet goed uit. Als ze haar adoptiemoeder vraagt naar haar echte ouders, reageert die kribbig dat Laura haar adoptiedossier niet mag inzien voor haar 18e. Daar neemt ze geen genoegen mee. Samen met ‘niet mijn vriendje’ Jam start Laura een spannende zoektocht naar haar biologische ouders. Wanneer ze op het punt staan een louche kinderhandelaar te ontmaskeren, worden hun levens bedreigd.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan