Recensie: Puur natuur baby en peuter RECENSIE

Alain Ducasse is een van origine Franse chef-kok die met het boek ‘Puur natuur baby en peuter’ een kookboek heeft gemaakt met veelzijdige recepten die ouders kunnen bereiden voor hun kleine spruit. Ducasse pleit met dit boek voor verse voeding voor je kindje, omdat dit naar hij zegt vele male beter is dan potjesvoeding voor een optimale smaakontwikkeling én voor de gezondheid van baby’s.

Het boek is opgedeeld in 5 categorieën, namelijk ‘moestuin’, ‘akker’, ‘zee’, ‘weiland’ en ‘boomgaard’. In iedere categorie staan tal van recepten, voor fruithapjes of avondhapjes voor kinderen in de leeftijd van 6 maanden t/m 3 jaar. Het is een boek vol variatie met een diversiteit aan recepten en ingrediënten die zeker niet allemaal heel alledaags zijn, zoals engelenhaar, kwarteleieren, langoustine, en noem maar op. Gegarandeerd dat je kindje met dit boek veel nieuwe smaakjes zal leren kennen.

Het boek begint met een overzichtelijke tabel waarin staat vanaf welke maand je met een bepaald soort eten (bijv. fruit, meel, brood, melk) mag beginnen. Echter, kanttekening hierbij is dat dit niet helemaal overeenkomt met dat wat hier in Nederland gebruikelijk is. Zeggen ze hier op het consultatiebureau dat je kindje vanaf een half jaar al een boterham mag eten, volgens dit boek kun je dit het beste pas introduceren bij 12+ maanden. Dus hoewel bij ieder recept staat vanaf welke leeftijd het geschikt is, kun je dit hier en daar nog wel aanpassen naar eigen maatstaven.

Het boek oogt vrolijk een speels, maar zou wel wat overzichtelijker kunnen (bijv. alle recepten vanaf 6+ maanden bij elkaar en niet verspreid door het hele boek). Om het boek echt goed te kunnen beoordelen heb ik twee recepten eruit gemaakt. Het eerste recept was een warme maaltijd van courgette, bosui, bonenkruid, peterselie en kalfsvlees. Bijna alle maaltijden in dit boek moeten volgens de bereiding gestoomd worden, maar omdat we geen stoomkoker hadden heb ik het gewoon gekookt en dit ging ook prima. Mijn dochter heeft heerlijk gesmuld van dit avondeten. Zelf moest ik uiteraard ook even proeven en het smaakte inderdaad prima. Diverse recepten kun je dan ook goed gebruiken voor een volwassenmaaltijd, met een deel gepureerd voor je kleintje.

Naast dit recept hebben we ook een fruithapje van gedroogde pruimen met appel gemaakt. Ook dit was gemakkelijk te maken en prima van smaak!

Kortom, ‘Puur Natuur’ is een boek vol variatie en tal van recepten die zeer geschikt zijn voor baby’s en peuters, maar ongepureerd ook voor volwassenen. De recepten zijn duidelijk en goed te volgen. Het eten is vers en goed van smaak. Een prima kookboek voor als je jouw kindje wilt laten kennismaken met wat minder alledaagse recepten/ingrediënten.

Puur natuur – baby en peuter

1  2  3  4  5

In 'Puur natuur - baby en peuter' onthult sterrenchef Alain Ducasse - samen met diëtiste Paule Neyrat - zijn geheimen voor een ultieme smaakontwikkeling bij baby's en jonge kinderen. We weten het allemaal: voor een optimale smaakontwikkeling bij baby's is het beter zelfgemaakte hapjes te serveren dan iets uit een potje. 'Puur natuur - baby en peuter' van chef-kok Alain Ducasse ondersteunt ouders daarbij. Ducasse adviseert gemakkelijk te vinden en betaalbare producten, het liefst biologisch en lokaal geproduceerd. Vervolgens bereidt hij gerechten als Zachte aardappeltjes met spek en rode uitjes, Heek met grapefruit en erwtjes of Krab met avocado en andijvie. 'Puur natuur - baby en peuter'bevat sfeervolle tekeningen, smaakvolle foto's en veel praktische tips. Met honderd zeer gevarieerde recepten, eenvoudig om te maken en heel erg lekker. Goed eten begint al in de wieg. Chef-kok Alain Ducasse ontwikkelde al op jonge leeftijd een grote voorliefde voor mediterrane gerechten. In zijn indrukwekkende loopbaan - op dit moment leidt hij driesterrenrestaurants in Monaco, Parijs en Londen - is hij steeds op zoek naar vernieuwing, niet alleen als kok, maar ook als hoteleigenaar, restaurantontwikkelaar, auteur en docent.