Recensie: Nikki RECENSIE

Simon en zijn vriendin Laura hebben het goed. Zijn IT-bedrijf loopt goed en ze hebben een nieuwe villa gekocht. Na een te gezellige avond met collega's, belandt Simon bij Nikki in bed. Ze beginnen een affaire. Niet lang nadat ze de affaire hebben beëindigd, vindt Simon haar zwaargewond in bed. Simon wil er alles aan doen om dit tot op de bodem uit te zoeken.

Het achterliggende idee van dit verhaal is goed, ik vond de uitwerking alleen wat minder. Het boek bevat passages die het verhaal geen recht doen en personages die maar één keer aan bod komen en niets toevoegen. Die ruimte had hij beter kunnen gebruiken om de personages beter uit te werken en realistischer neer te zetten. Het hoofdpersonage Simon raakte mij niet. Ik vond hem irritant om de manier waarop hij met zijn vrouw omging, en de eindeloze schuldgevoelens en zelfmedelijden dat hij had.

Daarnaast bevat het boek iets teveel technische benamingen. Het lijkt wel of de schrijver wil laten merken hoeveel verstand hij heeft van de computerwereld. Voor een willekeurige lezer wordt dit al snel saai en doe je niet eens meer de moeite om het te begrijpen. Verder vond ik dat de uitwerking van het hele verhaal ook niet erg sterk was. Er werden veel te veel namen en organisaties genoemd, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Een beetje te omslachtig allemaal. Wat ik wel sterk vond aan dit boek, was het personage Nikki en haar verleden. Verder kwam het boek niet echt tot zijn recht, hoewel ik het idee in eerste instantie wel leuk vond. Het einde had zoveel sterker gekund. Dit boek is een thriller, maar echt spannend werd het niet.

Nikki

1  2  3  4  5

Nieuw Nederlands thrillertalent Tim Notten schreef met Nikki een pageturner over de fascinerende hacker Nikki. Het gaat goed met Simon. Samen met zijn vriendin Laura heeft hij een kapitale villa gekocht en zijn ICT-bedrijf floreert. Dan belandt hij na een uit de hand gelopen feestje in bed met zijn veel jongere collega, de mysterieuze Nikki. Dit mondt uit in een buitenechtelijke affaire. Wanneer Simon naar Nikki toegaat om een eind te maken aan de relatie, treft hij haar zwaargewond in bed aan. Simon is vastbesloten om de waarheid over Nikki's verleden boven tafel te krijgen. Daarbij zet hij niet alleen zijn relatie maar ook zijn bedrijf op het spel. Voor de liefhebbers van Charles den Tex en Stieg Larsson.