Recensie: Het Picasso Mysterie RECENSIE

Als Storm een verdacht telefoon gesprek opvangt van een man die met zijn moeder samenwerkt, weet hij het al snel: dit wordt een opdracht voor Blockbusters! Dat is een geheim genootschap dat hij samen met zijn vriend Jimi vormt, en waarbij ze op onderzoek uitgaan om vraagstukken op te lossen. Storm zijn moeder is kunstrestaurateur en werkt momenteel aan een wereldberoemd schilderij. De verdachte man, professor Sax, zou er voor moeten zorgen dat het schilderij uiteindelijk in Londen terecht komt. Maar volgens Storm is hij er heel wat anders mee van plan! De speurtocht kan beginnen en deze tocht brengt Storms zelfs helemaal tot aan Parijs. Kan hij dit raadsel nog op tijd ontrafelen?

Het verhaal komt meteen op stoom als het al vrij snel uit komt bij het verdachte telefoongesprek. Niks geen langdradige inleiding of even op gang komen, gewoon meteen lekker in het avontuur. Een goed begin, zeker gezien de doelgroep van dit boek.

Storm pikt dus het verdachte telefoongesprek op, en het is maar goed dat hij onderzoeker is en weet wat hem te wachten staat. Samen met zijn vriend Jimi komt hij steeds dichter bij het achterhalen van de waarheid, maar het is een van de moeilijkste opdrachten die ze ooit hebben uitgevoerd. Het is dan ook niet gemakkelijk om tot de kern door te dringen. Want als hij ergens een antwoord op vindt, werpt zich weer een nieuwe vraag op. Wat is er toch met die zegelringen? En wat is de orde van de Martinisten? En speelt zijn moeder nou wel of niet een rol in het geheel?

“De bol wol is nog verder in de war geraakt en Storm durft er niet aan te peuteren. Bang voor de ontknoping. Wat hij denkt wil hij niet eens hardop zeggen. En hij voelt dat Juul hetzelfde denkt. Zou zijn moeder met professor Sax samenwerken?”

Manon Berns zet met het Picasso Mysterie een vlot geschreven spannend avontuur neer dat goed aansluit bij de leeftijdscategorie waarvoor het geschikt is. Leuk aan dit verhaal is dat het niet alleen lekker wegleest, maar dat je ondertussen ook echt nog wat opsteekt over kunst in het algemeen en Picasso en het Kubisme in het bijzonder. Het informatieve is goed door het verhaal heen geweven, op zo’n manier dat het de vaart en de spanning niet belemmerd. Goed geschreven dus.

Het Picasso Mysterie

1  2  3  4  5

Blockbusters is de nieuwe serie van kunstkenner Manon Berns, die het beste beschreven kan worden als 'Dan Brown voor jongeren'. De boeken gaan over de 11-jarige Storm en zijn beste vriend Jimi. Samen vormen zij de Blockbusters: een geheim genootschap van twee heel nieuwsgierige ontdekkers. Storms moeder is restaurateur van schilderijen. In 'de bunker', haar atelier aan huis, onderzoekt zij regelmatig wereldberoemde meesterwerken. In Het Picasso Mysterie vermoeden de Blockbusters dat het beroemde schilderij 'De jongedames van Avignon' van Picasso uit het restauratieatelier van Storms moeder gestolen gaat worden. Hun speurtocht naar de dader leidt hen helemaal tot in Parijs. Superspanend en leerzaam.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk