Recensie: Tien jaar chaos RECENSIE

Twintig+ meisjes die worstelen met het leven. Dankzij de HBO-serie Girls kon de hele wereld al kennismaken met Hannah en haar vriendinnen, die zich door het dagelijks bestaan worstelen. Maar vóór Hannah was er Bryony Gordon. Niet zomaar een personage, maar sinds haar negentiende werkzaam bij het Britse mediaconcern The Telegraph. Daar zagen ze wel wat in het gestuntel van hun medewerkster en boden haar een column aan. Nu is er het boek: Tien jaar chaos.

Bryony wist precies wat ze van het leven wilde als ze twintig was: een fijne baan, een leuke woning en een geweldige vriend. De werkelijkheid is helaas anders. Studeren valt tegen, een huis vinden in Londen is een drama, om maar helemaal niet te spreken van dat geweldige vriendje… Op zoek naar een ‘normaal’ bestaan worstelt Bryony zich door haar dagen als twintiger. Die zijn precies zoals de titel al aangeeft: tien jaar chaos.

Van flirten met Russell Brand tot een affaire met een getrouwde man, haar dieet van cocaïne, chips en wijn, een bezoekje van de deurwaarder om vijf uur ’s ochtends. Schaamteloos maakt Gordon ons deelgenoot van haar liefdesleven, drank- en drugsgebruik en eeuwige geldgebrek. Het ene verhaal is herkenbaarder dan het andere, en dat is misschien maar goed ook. Bryony gaat soms over grenzen heen waar velen van ons niet eens in de buurt komen. Dat maakt dat sommige van haar ‘avonturen’ misschien wat ver van de meeste lezers af staan.

Maar het algehele gevoel komt duidelijk over. Iedere single zal zich herkennen in het lijstje ‘zinnen die je als single niet wilt horen’. Spot-on! Heerlijk ook om te lezen hoe Bryony zich door de bruiloft van haar beste vrienden heen moppert. En wie heeft zich nog nooit voorgenomen morgen toch écht haar leven te beteren – maar één wijntje/taartje/… mag wel, toch?

Tien jaar chaos leest makkelijk weg, als een verzameling extra lange columns. De inhoud is niet nieuw, maar blijft vermakelijk. Toch maakt vooral Gordons eerlijkheid dit tot een fijn boek. Ze maakt haar vrije leven niet mooier dan het is. Als laatste single in je vriendengroep de anderen moeten vermaken met verhalen over je one night stands is gewoon k*t. Als lezer gun je Bryony dan ook haar eigen happy end – net als dat je hoopt dat voor jezelf die droombaan/-woning/-partner ergens in het verschiet ligt.

Tien jaar chaos

Bryony Gordon

15 juni 2015

ISBN 9789023491705
    Uitgever Cargo
    288 pagina's

Cargo

1  2  3  4  5

Bryony Gordon overleefde haar puberteit door te dromen over het leven dat ze zou hebben als ze twintig was. Dan had ze een fijne baan, een leuke flat en een geweldig vriendje. Maar de werkelijkheid komt hard aan. In Tien jaar chaos maakt ze de lezers deelgenoot van haar dagelijkse missers en beschrijft ze hoe te overleven op een dieet van wijn, chips en wodka. En ze geeft advies over hoe je moet reageren als de liefde van je leven je ’s ochtends vroeg het slipje van iemand anders aanreikt.
    Bryony Gordons schaamteloze en pijnlijk herkenbare verhaal bevat onmisbare genoegdoening voor iedereen van wie de jaren als twintiger niet per se de mooiste waren.