Recensie: Schaduwtango RECENSIE

Max Costa weet als tangodanser decennialang tientallen rijke vrouwen te verleiden en vervolgens te bestelen. Gedurende deze jaren heeft zijn werkterrein zich verplaatst van de achterbuurten in Buenos Aires  naar cruiseschepen, bars en luxe villa’s in Europa. Vanaf het moment dat hij Mecha Inzunza tegenkomt aan boord van de Cap Polonio blijkt dat zij eigenlijk de enige vrouw is die Max echt kan raken. Als hij haar op vierenzestigjarige leeftijd tegenkomt in Italië, weet ze hem opnieuw te betoveren. Max heeft zijn schimmige leven achter zich gelaten en werkt nu als chauffeur, maar Mecha weet hem over te halen om zijn oude trucs nog één keer uit de kast te halen: haar zoon is profschaker en hij moet van de huidige wereldkampioen winnen…

In Schaduwtango wordt je meegenomen op een reis door de tijd en vooral door het leven van Max Costa. Slechts twee dingen spelen in elke fase van zijn leven een belangrijke rol: de tango en Mecha Inzunza. Arturo Pérez-Reverte  weet als geen ander gedurende het hele verhaal een passende tijdssfeer te schetsen, maar door de verspringende tijd -soms lees je over het verleden, dan weer over het nu- duurt het even voordat je gegrepen wordt door het verhaal. De karakters blijven net als het plot ondoorgrondelijk, maar alles behalve oppervlakkig. Juist hierdoor zal het verhaal je onverwacht diep raken.

Het verhaal kent weinig poespas, heeft maar een beperkte spanningsopbouw en kent weinig uitgewerkte karakters of diepgaande emoties. Toch weet Schaduwtango met haar simpele verklaringen over het verlangen, de liefde en het contrast tussen rijkdom en armoede, te raken. Het einde had misschien iets meer kunnen omvatten door een onverwachte wending of een mooie boodschap, maar desondanks is Schaduwtango een pareltje. Modern en klassiek tegelijk.

Schaduwtango

Nadia Ramer

23 april 2015

ISBN 9789028426153
    Uitgever Wereldbibliotheek
    448 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

El tango de la Guardia Vieja

Wereldbibliotheek

1  2  3  4  5

Een verhaal van liefde, verraad en intrige in de schemering van een tijdperk dat voorgoed teloorgaat

Max Costa, een fenomenale tangodanser en gewiekste oplichter, heeft zich uit de achterbuurten van Buenos Aires omhooggewerkt naar de chicste villa’s en hotels in Europa. Daar verleidt hij rijke vrouwen, steelt vervolgens hun juwelen, kleedt hun echtgenoten financieel uit en gaat ervandoor. Zijn favoriete jachtgebied is de trans-Atlantische oceaanstomer, waar hij in 1928 als professioneel tangodanser de vrouwen vermaakt in de salon. Hier ontmoet hij Mecha Inzunza, de beeldschone vrouw van een beroemde tangocomponist. Hij verleidt haar, besteelt haar en verlaat haar. Zoals hij dat nog twee keer zal doen: negen jaar later na een gezamenlijk uitgevoerde spionageopdracht aan de Franse Riviera en dertig jaar later als Mecha’s zoon uit handen van de Russen moet worden gered. Zelfs als Max daarbij ontdekt dat het zijn eigen zoon is die hij moet redden, heeft hij redenen om toch weer te vertrekken.

Schaduwtango is een spannend verhaal over de teloorgang van een tijdperk, over corrumperende rijkdom en armoede, decadentie, fascisme, vuile politieke spelletjes en de donkere kant van de mens.