Recensie: Mooie meisjes RECENSIE

Ik was wellicht een van de weinige boekfanaten die nog nooit iets van Karin Slaughter gelezen had maar mede doordat vele boekliefhebbers halsreikend uitkeken naar de komst van Mooie Meisjes kón ik niet langer achterblijven en begon te lezen om mijn nieuwsgierigheid tevreden te stellen.
Mooie meisjes is een op zichzelf staand boek in een lange reeks literaire thrillers van de alom geroemde schrijfster Karin Slaughter. Het verhaal gaat over Claire Scott, 38 jaar en gelukkig getrouwd met een steenrijke architect die ook nog eens de grond onder haar voeten kust. Claire's leventje lijkt over rozen te gaan. Echter in de eerste hoofdstukken blijkt er al iets te zijn gebeurd waardoor Claire een enkelband draagt. Ook wordt duidelijk dat Claire geen contact meer heeft met haar oudere zus Lydia door toedoen van Paul en dat beide zussen hun derde en oudste zus hebben verloren toen zij op negentienjarige leeftijd plotseling verdween. Haar lichaam werd nooit gevonden.
Juist nadat ze met haar man Paul heeft gevierd dat de enkelband eraf is, worden ze in een steegje overvallen en wordt Paul op brute wijze om het leven gebracht voor de ogen van Claire. Claire kan maar niet geloven wat er is gebeurd, maar als er tijdens de begrafenis wordt ingebroken in hun duur beveiligde huis blijkt dit slecht de eerste ontdekking te zijn in een reeks vol schokkende, walgelijke en verbijsterende gebeurtenissen.

Mooie meisjes is vanaf het begin spannend want terwijl ik als lezer nog bezig ben met waarom Claire een enkelband om heeft, word ik al meegezogen in de schokkende ontdekkingen die volgen als Claire op zoek gaat in haar eigen huis.  Ik vergeet de enkelband en word meegenomen in het wantrouwen van Claire, het verdriet, de boosheid en de angst. Het boek is spannend door het toewerken naar de ontknoping op het einde. Tijdens het lezen blijf je je, net als Claire, afvragen wie te vertrouwen is en wie niet. De gebeurtenissen zijn schokkend, gruwelijk en seksueel agressief. Als lezer blijf je hopen dat dit soort dingen niet in het echt gebeuren, tegen beter weten in. De personages van Lydia en Claire worden zó beschreven dat ik goed met ze mee kan leven en de verschillen én gelijkenissen tussen de zussen worden helder door het verhaal heen. Mijn eerste ervaring met Karin Slaughter is dan ook positief en ik weet zeker dat de vaste schare fans dit boek zal verslinden. En voor degene die nog nooit eerder iets van Karin Slaughter hebben gelezen, Mooie Meisjes is een prima begin!

Mooie meisjes

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Wanneer op het nieuws melding wordt gemaakt van een vermist meisje, moet Claire Scott ongewild terugdenken aan haar eigen zusje. Zij verdween twintig jaar geleden, en het mysterie is nooit opgelost. Maar als Claire alsnog de waarheid over haar zus ontrafelt, zal haar leven nooit meer hetzelfde zijn.