Recensie: Op zoek naar de vogelkoning RECENSIE

De bekende illustrator Peter Sis, die in 2012 bekroond werd met de Hans Christian Andersenprijs, bewerkt met Op zoek naar de vogelkoning een oud-Perzisch gedicht. Wanneer een dichter wakker wordt uit een droom, blijkt hij te zijn veranderd in een hop. Hij verzamelt duizenden vogels en overtuigt ze ervan dat er een koning is die alle antwoorden kent. Zijn naam is Simorgh en om bij hem te komen moeten de vogels langs zeven valleien reizen. De reis langs de valleien van het zoeken, de liefde, het inzicht, de onthechting, de eenheid, de verbijstering en de dood is lang en hard. Veel vogels halen het einde niet, slechts dertig blijven er over. Wanneer ze de eindbestemming bereiken, leren ze wie koning Simorgh echt is...

Dat Peter Sis is uitgeroepen als beste illustrator mag voor iedereen die Op zoek naar de vogelkoning heeft gelezen geen verrassing zijn. Zijn illustraties zijn prachtig gedetailleerd en kenmerkt zich door veel streepjes en stipjes technieken. Door het kleurgebruik waan je je in het oude Perzië, juist hoog in de blauwe lucht of in één van de zeven valleien. Het oorspronkelijke gedicht van Farid Ud-Din Attar komt daardoor echt tot leven.

Het is prachtig dat het gedicht een diepere boodschap heeft, namelijk dat de vogels die overblijven tijdens de zoektocht naar de koning zichzelf hebben leren kennen. Simorgh  -wat dertig vogels betekent-  zit in ieder van hen en tegelijkertijd zijn zij het allemaal. Hoewel het verhaal gebaseerd is op een twaalfde-eeuws gedicht, is de boodschap nog steeds erg van deze tijd. Een juweeltje!

Op zoek naar de vogelkoning

Peter Sis

30 juni 2013

ISBN 9789044819267
    Uitgever Clavis
    149 pagina's

Clavis

Non-fictie

1  2  3  4  5

Een groep vogels gaat op zoek naar de echte koning, Simorgh, onder leiding van de Hop. Hij verkondigt dat de reis naar de berg Kaf waar Simorgh leeft niet zonder gevaar zal zijn, en veel vogels haken af, bang voor de gevaren die ze kunnen tegenkomen. Anderen sterven tijdens de reis door de zeven valleien van liefde, vriendschap, queeste, begrip, samenhorigheid, verwondering en dood. Degenen die volhouden en de berg Kaf bereiken, ontdekken dat Simorgh de koning in eenieder van hen aanwezig is. Een poëtisch en rijk geïllustreerd verhaal over liefde, trouw en de zin van het leven. Dit boek is een prachtige bewerking van een twaalfde-eeuws episch gedicht. Voor al wie houdt van filosofie, verfijnde literatuur en bijzondere illustraties.