Recensie: De zomer van toen RECENSIE

Een psychologische roman waarbij alles op het juiste moment gebeurt. Het boek heeft je in zijn greep en laat je ook niet meer los. Cloe en Lois nemen je mee in hun eigen duistere jeugd, met dubbelezinnige betekenissen.

De zomer van toen gaat over de donkere en bepalende zomer waarin Lois en Carly May door Zed ontvoerd werden, en hoe die ervaring de rest van hun leven zou beïnvloeden. Bijna twintig jaar later doceert Lois Lonsdale aan een kleine universiteit in de staat New York. Alles gaat goed totdat een student oude artikelen uit Lois haar verleden vindt.

Lois komt er achter dat Carly May met wie ze als tiener ontvoerd was, nu Chloe Savage heet. Cloe is actrice geworden en krijgt de rol van de politieagente, in het stuk dat Lois geschreven heeft over hun verleden. Terwijl de herinnering aan die bijzondere ervaring naar boven komen, vinden de twee vrouwen elkaar uiteindelijk weer in de bossen van British Columbia, waar de film die zoveel gelijkenissen vertoont met hun hartverscheurende verhaal wordt opgenomen.

Het verhaal wordt vertelt door Lois en door Cloe, om de zoveel woorden wordt er van hoofdpersoon gewisseld. Ik vond het vooral fijn om te lezen wat ze dachten, maar daarom is het ook een psychologische roman. Midden in het boek zit ook een hoofdstuk over de ontvoering zelf en dit vond ik erg interessant. Het hele boek gaat namelijk over de ontvoering, maar als je niet weet hoe dat was, hoe moet je dan het boek begrijpen?

Over het algemeen is het een spannend boek en de schrijfstijl is fijn. In het begin is het verwarrend, maar als je er eenmaal in komt dan leest het zo weg. Voor en psychologische roman is het perfect, maar als je iets luchtigs wilt lezen dan moet je dit boek niet lezen. Je wordt namelijk meegenomen in een zwaar verhaal met dubbelzinnige opmerkingen en gedachtes, maar de schrijfwijze maakt het lezen van dit boek zeer aangenaam, en voor je het weet ben je er al weer doorheen.

De zomer van toen

1  2  3  4  5

'Psychologische roman, met beklemmende details, die een verontrustende, overtuigende blik werpt op onze diepste angsten.' - Publishers Weekly Intrigerend en spannend, verrassend en intelligent. De twee stemmen van de twee vrouwen die als tieners een ontvoering meemaken, vertellen een fascinerend drama dat de lezer na de laatste pagina nog lang bijblijft. De zomer van toen gaat over de donkere en bepalende zomer waarin Lois en Carly May ontvoerd werden, en hoe die ervaring de rest van hun leen beïnvloed heeft. Bijna twintig jaar later doceert Lois Lonsdale aan een kleine universiteit in de staat New York. Het verleden spookt steeds door haar hoofd als ze verneemt dat de actrice die de hoofdrol gaat spelen in de verfilming van de thriller die ze onder pseudoniem heeft geschreven Chloe Savage is. Vroeger kende zij haar als Carly May Smith, het meisje met wie ze lang geleden een zomer lang ontvoerd is geweest door de aantrekkelijke jongeman die ze allebei kennen als Zed. Terwijl de herinnering aan die bijzondere ervaring die hun leven heeft getekend steeds meer de kop opsteekt, vinden de twee vrouwen elkaar uiteindelijk weer in de bossen van British Columbia, waar de film die zoveel gelijkenissen vertoont met hun hartverscheurende verhaal wordt opgenomen...