Recensie: Kapot RECENSIE

Alles loopt op rolletjes in het leven van Thijs en Julia. Ze hebben veel vrienden, spelen in een band die steeds succesvoller wordt en kunnen geweldig goed met elkaar opschieten als broer en zus. Maar dan gebeuren er thuis steeds meer dingen waardoor hun leven een stuk ingewikkelder wordt. Ze worden gedwongen keuzes te maken waar ze liever niet eens over na willen denken, en het zet ze lijnrecht tegenover elkaar. Betekent dit dat hun leven kapot wordt gemaakt?

Een gebeurtenis die nog steeds even verschrikkelijk is, maar wel veel voorkomend. Je ouders gaan scheiden. Het is de keerzijde van de liefde en niet alleen voor de partners desastreus, ook voor de kinderen. Wat zeg ik, misschien is het voor deze kinderen nog wel het ergst. Carry Slee weet dit onderwerp perfect te omschrijven. Het doet je wensen dat je ouders voor altijd bij elkaar zullen blijven en het biedt kinderen waarvan de ouders al gescheiden zijn veel troost. Ze staan er echt niet alleen voor.

Het onderwerp mag dan een schot in de roos zijn, de uitwerking daarvan valt wat tegen. Het lijkt alsof er constant ruzie wordt gemaakt, alsof Julia en Thijs keer op keer tegen elkaar op worden gezet en alsof het nooit eens rustig is. Natuurlijk kan een scheiding er zo uitzien, maar het is niet helemaal realistisch. Je bent geen goede ouder als je je kinderen op deze manier tegen elkaar opzet. En ik kan het me lastig inbeelden dat sommige ouders hier toe in staat zijn.

Wat daarentegen wel goed is, is dat er niet alleen wordt gefocust op de scheiding, maar ook op de rest van het leven van Julia en Thijs. Een scheiding betekent niet dat alles stil moet staan, en dat laat Carry Slee in haar boek zien. De band is nog steeds succesvol, de kinderen hebben ieder nog steeds te maken met liefdesprobleempjes en ze leven nog steeds het leven van een tiener. Ondanks die rotscheiding.

Toch heb je als lezer niet het gevoel dat dit een boek voor jongeren is. Onder andere door de schrijfstijl doet het boek veel jonger aan dan 12+. Door de korte zinnen en de ietwat dommige en impulsieve acties van Thijs en Julia is het meer een boek voor 10+.

Desondanks een boek waar veel kinderen/jongeren met scheidende ouders iets aan kunnen hebben. Serieuze onderwerpen worden afgewisseld met de wat luchtigere en dit alles is geschreven met een onmisbaar vleugje humor. Een perfect boek voor tussendoor.

Kapot

1  2  3  4  5

Julia en haar broer Thijs spelen samen in een succesvolle band. Ze hebben veel vrienden en zijn alle twee tot over hun oren verliefd. Een heerlijk leventje dus.