Recensie: Galveston RECENSIE

Roy Cady is een maffiaknecht, een man van 40 jaar. Wanneer hij weer op pad wordt gestuurd door zijn baas, blijkt dit een valstrik te zijn. Hij weet te ontsnappen, en hierdoor heeft hij ook het leven van de achttienjarige Rocky gered. Ze is een prostituee en het liefst komt Roy zo snel mogelijk van haar af. Ook eist Rocky dat haar kleine zusje met hun mee gaat. Ze belanden in het dorpje Galveston. Zullen ze hier gevonden worden?

Toen ik op de cover las dat de schrijver van dit boek ook de schrijver is van de True Detective-serie, kon ik niet wachten om aan dit boek te beginnen! Om eerlijk te zijn lees ik niet veel van zulke boeken, en ik had dan ook nog nooit van de schrijver gehoord. Achteraf vond ik het erg leuk om eens zo’n boek te lezen, in plaats van Chicklits en Young Adults. Dit boek is erg spannend en er komt veel actie in voor. Het is helemaal geen girly-girly boek. Het gaat over de harde Roy, die helemaal niks te verliezen heeft.

Het is geen luchtig boek dat makkelijk is te volgen. Je moet je koppie er goed bij houden, want anders is er de kans dat je dingen over het hoofd gaat lezen. En deze (kleine) dingetjes kunnen later weer een grote rol spelen! Het boek zit vol plotwendingen en spanning. Ik houd zelf erg van actiefilms, en dit boek past hier precies bij in het straatje. In je hoofd speelt het zich namelijk af als een actiefilm. Dat komt omdat de gebeurtenissen in het boek zo goed zijn beschreven, dat het net lijkt alsof het allemaal vlak voor je neus gebeurt.

Ik vond het heel erg wennen om in de huid van Roy te kruipen. Zoals ik al zei, normaal lees ik voornamelijk Chicklits en Young Adults, dus dit is heel iets anders. Nu kroop ik de huid van een 40-jarige maffiaknecht. Dat vond ik erg wennen, zelfs toen ik al een tijdje in het boek zat. Je merkt dat hij heel erg volwassen denkt, omdat hij zelf al erg veel heeft meegemaakt. Het lijkt alsof hij een muurtje om zich heen heeft gebouwd, waar niemand doorheen kan komen. Later in het boek lijkt het alsof deze muur beetje voor beetje openbreekt, en laat hij zien dat hij wel degelijk om de medemens kan geven. Deze verandering vond ik mooi om te zien.

Het einde was echt geweldig! Ik hield mijn hart vast, maar ik was toch opgelucht. Ja, ik ben heel erg blij met het einde. Ik kan natuurlijk niet vertellen waarom, want dat zal een heleboel verklappen. Toch weet ik zeker dat elke lezer van dit boek erg blij zal zijn met het einde.

Galveston

1  2  3  4  5

Op de dag dat hij te horen heeft gekregen dat hij longkanker heeft, wordt maffiaknecht Roy Cady er door zijn baas opuit gestuurd om een van diens zakenpartners mores te leren. Wanneer hij het huis binnenkomt, blijkt de opdracht een valstrik waaraan Roy ternauwernood ontsnapt. Hij slaat op de vlucht met Rocky, een jong hoertje dat niet helemaal toevallig ook in het huis aanwezig was. Roy wil haar zo snel mogelijk dumpen, maar omdat hij toch niets meer te verliezen heeft, besluit hij haar en haar kleine zusje bij zich te houden. Uiteindelijk komen ze terecht in het stadje Galveston, waaraan Roy goede, maar misplaatste herinneringen heeft. Ondanks zichzelf raakt hij steeds meer gehecht aan Rocky. Ze bouwen langzaam maar zeker een band op totdat…