Recensie: Juul on fire RECENSIE

“Het is alweer 123,5 minuten geleden dat ik een van mijn liedjes op YouTube heb gezet. Het moet in een vlaag van verstandsverbijstering zijn geweest en nu staat het daar maar. Doodleuk overgeleverd aan kuddes idioten die uit verveling maar wat ronddolen op het internet.”

De dertienjarige Juul kan niet zonder haar gitaar. En liedjes schrijven doet ze maar al te graag. Natuurlijk zou ze het liefst beroemd willen zijn. Maar ja, dat gaat niet zomaar. De oplossing? Een liedje plaatsen op YouTube. Piece of cake! Of toch niet? Want wat nu als iemand haar herkent en het liedje compleet bagger vindt? Wat een afgang. Gelukkig weet Juul daar wel wat op: ze plaatst de video onder een andere naam. En het blijft niet bij één liedje. Maar of dat nu allemaal zo’n goed idee is… Juul ontvangt al snel vreemde anonieme berichtjes, en het lijkt erop dat ze beter kan stoppen. Maar Juul zou Juul niet zijn als ze daar ook wat op verzint. Juul is on fire!

Juul on fire is het debuut van Yvonne Huisman. En dat smaakt zeker naar meer. Het boek is vlot geschreven en leest dan ook lekker weg. Maar het hoofdingrediënt is toch wel humor. Op meerdere momenten heb ik hardop gegrinnikt. Het personage Juul is goed uitgewerkt en komt echt tot leven: chaotisch, eigenzinnig en bovenal stoer. Wat de titel van het boek al doet vermoeden. En de combinatie van Juul met haar beste vriend Pim zorgt ook zeker voor wat hilarische momenten. Er worden her en der in het verhaal wat moeilijkere thema’s aangesneden, zoals het verlies van een ouder, maar deze blijven aan de oppervlakte. Ergens halverwege komt de voorspelbaarheid om de hoek kijken, maar de auteur weet dit toch nog te verhullen met een verrassende wending. Het verhaal zelf sluit goed aan bij de doelgroep, die tegenwoordig veelal te vinden is op YouTube. Hetzelfde geldt voor de vormgeving: lopende tekst wordt afgewisseld door zelfgeschreven songteksten en elk hoofdstuk begint met een liedjestitel die de strekking van het hoofdstuk samenvat. Een aanrader voor meiden vanaf 10 jaar!

Juul on fire

1  2  3  4  5

Juul is helemaal maf van muziek. Ze zingt, speelt gitaar en schrijft haar eigen liedjes. Haar grootste droom? Beroemd worden! Maar ja, is ze daar wel goed genoeg voor? Op een dag besluit Juul de sprong te wagen: ze zet een van haar liedjes op YouTube. Wel onder een fake naam natuurlijk, want stel dat het een flop wordt? Ze heeft geen zin de rest van haar leven achtervolgd te worden door een filmpje dat ze ooit in een vlaag van verstandsverbijstering online gezet heeft. Al snel wordt duidelijk dat Juul zich daarover geen zorgen hoeft te maken. Ze krijgt viewers, haar liedje wordt geliket. Maar dan dreigt alles toch nog mis te lopen. Je zou er haast gestoord van worden. Nou ja, prettig gestoord. Want dat is Juul zeker!