Recensie: Breekbaar RECENSIE

Nora en Amber zijn beste vriendinnen, hun bijnaam op school is de Siamese tweeling. Als Amber haar been heeft gebroken en daardoor niet mee op kamp kan, baalt Nora verschrikkelijk. Hoe overleeft ze het kamp in godsnaam zonder haar bff? Uiteindelijk blijkt het kamp hartstikke mee te vallen. Ze wordt verliefd op Daan en maakt drie nieuwe vriendinnen: Janne, Kristen en Carmen. Terug van kamp vindt Amber dat Nora is veranderd. Is de vriendschap tussen Amber en Nora misschien toch niet zo sterk?

Joany Buenen is één van onze recensenten, dus ik was benieuwd naar haar boek Breekbaar. Het verhaal begint met het kamp, wat ik te snel vond gaan. Het kamp had van mij nog drie hoofdstukjes langer mogen duren. Verder spotte ik een paar spelfoutjes in het boek wat ik ook jammer vond.

Breekbaar is verder vlot geschreven en leest makkelijk weg. Binnen één dag had ik het boek al uit. Het verhaal is gericht op meisjes rond de twaalf jaar en ik las veel herkenbare dingen toen ik van die leeftijd was. Het verhaal brengt ook een goede  boodschap met zich mee voor jonge meiden. Ik denk dat best veel jonge tienermeisjes dit probleem overkomt en het is lastig om met zo’n situatie om te gaan. Kies je voor je beste vriendin of kies je voor jezelf? De moeder van Nora probeert te helpen, maar zegt soms echt de verkeerde dingen. Zo herkenbaar! Ik kon me goed inleven in het boek en werd van binnen zelfs een beetje boos op Amber. Jeetje, wat was zij enorm irritant zeg.

Het boek is heel erg geschreven in deze tijd, wat aan de ene kant leuk is, maar ook weer ten nadelen van de schrijfster. In het boek staat bijvoorbeeld: ‘’ze deden een dansje na van B-Brave en ‘’hij maakte een eigen versie op Sexy als ik dans van Nielson’’. Maar over tien jaar kennen meisjes van twaalf B-Brave of Nielson helemaal niet meer.

Ik geef het boek drie hartjes, omdat er een paar minpuntjes aan zaten. Ik zou het leuk vinden als er een vervolg op Breekbaar komt. Ook al is het een kinderboek, ik ben alsnog nieuwsgierig hoe het in de toekomst gaat met Nora en Amber.

Breekbaar

1  2  3  4  5

Een beste vriendin die je helemaal begrijpt en altijd achter je staat. Zo'n beste vriendin heeft Nora. Amber en zij doen altijd alles samen. Ze houden allebei van logeren, nagels lakken en ze vinden alle jongens stom. Tot Nora zonder Amber op kamp gaat. Ze ontdekt de wereld van Janne, Kristen en Carmen. En een beetje die van Daan. Amber vindt de nieuwe Nora maar niets. Hun vriendschap komt steeds meer onder druk te staan. Wat moet Nora doen? Moet ze trouw zijn aan Amber? Of moet ze trouw zijn aan zichzelf, zelfs als dat betekent dat ze haar beste vriendin misschien kwijtraakt?