Recensie: De debutante RECENSIE

In De debutante maken we kennis met Katherine Ramsey. Ze is net 18 jaar geworden en staat op het punt haar debuut te maken in de hogere kringen van de Engelse samenleving. Ze hoopt hier aan het einde van een seizoen vol uitnodigingen voor partijen, tuinfeesten en een sprookjesachtig bal, een huwelijkskandidaat te vinden. Het moet een rijke jongeman zijn die erfgenaam is van een groot landgoed. Dat was in ieder geval het plan van Katherine en haar strenge tante, totdat ze Jonathan leert kennen. Jonathan is duidelijk geen huwelijksmateriaal, maar wel erg charmant en hij draagt als student medicijnen veel bij aan de samenleving in het arme gedeelte van Londen.
Als het seizoen niet loopt zoals het hoort te gaan, gaat Katherine Jonathan helpen met zijn liefdadigheidswerk. Ze gaat steeds meer gevoelens ontwikkelen voor Jonathan, maar kan ze haar eisen en verwachtingen aanpassen?

Carrie Turansky is, zoals velen, een groot fan van Downton Abbey, wat je duidelijk terugziet in het boek. Fans van Downton Abbey zullen dit boek dan ook zeker op prijs stellen. In De debutante gaat het niet alleen over het leven van Katherine, maar ook over die van de bedienden en wordt er ook verteld vanuit Jonathans oogpunt. Deze afwisseling zorgt ervoor dat je de prettige, langzame ‘Downton Abbey’-stijl krijgt, zonder dat het saai of langdradig wordt. De fijne schrijfstijl van Turansky bestaat uit perfecte dialogen die mooi in elkaar overlopen en een makkelijke leesbaarheid. Je waant je vanaf de eerste bladzijde in het Londen van 1912. Ook de personages worden goed omschreven. Al bij de eerste paar zinnen van het verhaal krijg je een goede indruk van Katherine en belooft haar pittige karakter een boek vol leesplezier. Mocht je denken dat het idee voor deze roman weinig origineel is, dan zit je er naast. Het is natuurlijk duidelijk wat Turansky als inspiratiebron gebruikt heeft, maar ze heeft een prachtig nieuw verhaal geschreven met inspirerende personages dat voor uren vermaak zorgt.

De debutante

1  2  3  4  5

Katherine reist naar Londen om haar debuut te maken en een echtgenoot te zoeken. Haar hooghartige tante staat erop dat ze het aanzoek aanneemt van een rijke jongeman. Dan leert Katherine Jonathan Foster kennen. Hij is een knappe geneeskundestudent die zich inzet voor het beschermen van de armen in Oost-Londen.

Als een familieschandaal haar kansen doet dalen, heeft Katherine haar handen vrij om liefdadigheidswerk te doen met Jonathan. Er ontluikt een voorzichtige romance. Totdat het werk Katherine in gevaar brengt. En dan verschijnt de rijke aanbidder weer op het toneel...