Recensie: Sterker dan ooit RECENSIE

We kennen het allemaal wel: we maken een fout, we krijgen een kwetsende opmerking, het gaat niet zoals we willen. We vallen; niet letterlijk, maar wel figuurlijk, emotioneel. Dat kan een kleine val zijn, maar ook een grote. Eén die voortkomt uit je kwetsbaar opstellen, of één die je juist alleen kan overkomen als je je kwetsbaar opstelt. ‘De waarheid is: vallen doet pijn. En wat je moet durven is: moed blijven houden en je weg erdoorheen weer omhoog voelen.’ En dat is waar dit boek over gaat: vallen, opstaan en het opnieuw proberen. Het doel? Leven vanuit je volle mens-zijn.

Sterker dan ooit is geschreven door Dr. Brené Brown. Het boek komt niet vanuit het niets: Brown is professor aan de Universiteit van Houston en doet al jaren onderzoek naar kwetsbaarheid, moed, authenticiteit en schaamte. Over die onderwerpen schreef ze al eerder de boeken Gelukkig ben ik niet de enige, De moed van imperfectie en De kracht van kwetsbaarheid. Die boeken heb ik niet gelezen, maar dat is ook niet nodig om de visie van Brown te begrijpen.

Of dit een boek voor jou is, hangt helemaal af van hoe nuchter je bent. Laten we zeggen: je moet wel openstaan voor een beetje nadenken over emoties en werken aan jezelf. En hoewel  ik nooit eerder een zelfhulpboek las, doe ik dat op zich wel. Overigens is het niet écht een zelfhulpboek, aldus Brown: ‘Dit boek biedt geen oplossing, geen recept en geen stap-voor-stapbegeleiding. Wat ik wel geef is een theorie – gebaseerd op gegevens – die het basale sociale proces verklaart dat mensen ervaren als ze hard hun best doen om weer op te staan nadat ze zijn gevallen… Tenslotte wil ik mensen simpelweg laten weten dat ze niet de enige zijn.’

In het begin leek er weinig logica in de indeling te zitten, maar die was er toch wel. Na een inleiding worden er ‘regels’ gegeven voor het sterk weer opstaan, en op een gegeven moment wordt het sterk-weer-opstaanproces in kaart gebracht: stap één is rekenschap geven (je verhaal binnenlopen), stap twee is stoeien (je eigen verhaal onder ogen zien) en stap drie is revolutie (een nieuw einde aan je verhaal schrijven). Dat proces wordt vervolgens toegepast op meerdere emoties en ervaringen, zowel van Dr. Brené Brown zelf als van mensen met wie ze heeft gewerkt. Die voorbeelden en eigen ervaringen zijn heel fijn, want zo wordt het een combinatie tussen ‘theorie’ en ‘praktijk’. Bovendien brengt het de theorieën ook dichterbij en kun je ze beter toepassen op je eigen leven.

Desondanks is het geen boek dat je even snel leest. Het is best zwaar leesvoer, je hebt er veel concentratie voor nodig, en het geeft vooral ook veel stof tot nadenken. Ik kan me voorstellen dat het best confronterend kan zijn, bijvoorbeeld als je beseft dat je zelf helemaal geen rekenschap geeft aan je emoties. Dat zijn we immers helemaal niet gewend. Maar als je bereid bent om dat te veranderen, als je geïnteresseerd bent in emoties en alles wat daarmee te maken heeft, of als je door een moeilijke periode gaat, dan is dit een goed boek voor jou. Het kostte me even wat moeite om erin te komen, en sommige methodes lijken nog steeds ietwat lastig, vooral omdat je er mensen bij zou moeten betrekken die het boek niet hebben gelezen. Maar het is wel heel goed geschreven, treffend en vooral inspirerend. Ik ben in ieder geval flink aan het denken gezet, en ben bovendien erg benieuwd geworden naar Browns eerdere boeken!

Sterker dan ooit

Brene Brown

8 september 2015

ISBN 9789400505605
    Uitgever Lev.
  • Ondertitel:

De wijsheid van vallen en opstaan

Lev.

Non-fictie

1  2  3  4  5

Brené Brown heeft vele mensen geraakt met haar stellingen over moed, imperfectie, schaamte en goed genoeg zijn. Haar werk legt een diepe waarheid bloot: kwetsbaarheid – de bereidheid om ervoor te gaan en jezelf te laten zien – is de enige weg naar meer liefde, erbij horen, creativiteit en vreugde. Het is alleen niet altijd gemakkelijk om een moedig leven te leiden. En het is onvermijdelijk dat we uiteindelijk zullen struikelen.
    Hoe groot het probleem of de situatie ook is, sterk weer opstaan na een val is dé manier waarop we in de praktijk brengen om met hart en ziel te leven. Dat proces, schrijft Brené, leert ons het meeste over wie we zijn..