Recensie: De naaister uit Parijs RECENSIE

Zou Rosalie Ham een film voor ogen gehad hebben toen ze De naaister uit Parijs schreef? Want dat is het gevoel dat haar boek je geeft. Voor je ogen komt Dungatar tot leven: een klein dorp op het platteland van het Australië in van de jaren ’50 van de vorige eeuw. Inmiddels is de film er, vijftien jaar na het begin van de wereldwijde zegetocht van het boek. In de hoofdrollen onder meer Kate Winslet en Liam Hemsworth. Dat klinkt veelbelovend, maar laten we vooral het boek ook niet vergeten!

Toen ze nog maar heel jong was, was Tilly gedwongen haar geboortedorp te verlaten. Nu is ze terug om voor haar moeder te zorgen. Maar een kleine gemeenschap als die van Dungatar vergeet niet snel. Tilly wordt nog altijd met de nek aangekeken. Tot de vrouwen in het dorp haar talent voor het maken van de meest schitterende jurken ontdekken. Gedurende haar afwezigheid is ze namelijk in de leer geweest bij de beste coutureateliers. Langzaam weet Tilly een plekje te veroveren in de gesloten gemeenschap. Maar als de dorpelingen zich voor een tweede keer tegen haar keren, besluit ze hen een lesje te leren.

De naaister uit Parijs is een zogeheten gothic novel, een literair genre dat mysterie, romantiek en horror vermengd. Het duurt echter even voor je snapt waarom dit label op dit boek geplakt wordt. Ham stort aan het begin met name vooral veel informatie over je uit. Eigenlijk maak je als lezer net iets te uitgebreid kennis met heel Dungatar. Ik kon de verschillende personages lange tijd niet uit elkaar houden en vroeg me op een gegeven moment zelfs af over wie het boek precies ging. Aan Tilly wordt namelijk maar weinig aandacht besteed. Wie zij precies is, en waarom ze doet wat ze doet, blijft onduidelijk.

Toch is die hele stoet aan personages wat De naaister uit Parijs een vermakelijk boek maakt. Met zichtbaar plezier worden de meest intieme details van de eigenaardige inwoners van Dungatar uit de doeken gedaan. Denk alleen al aan een politieman die stiekem dol is op het dragen van de meest uitbundige vrouwenkleding. Bloedserieus neemt hij een aangifte op, terwijl hij op hoge hakken achter de balie staat. Ik zag al helemaal voor me hoe Ham zich moet hebben zitten verkneukelen tijdens het schrijven. Zeker als het verhaal eenmaal gothic wordt, is ze op haar best.

Kortom, niet wachten tot de film uit is, gewoon lekker gaan lezen! Maar probeer De naaister uit Parijs, zowel het boek als hoofdpersonage Tilly, niet teveel te begrijpen of doorgronden. Geniet van het inkijkje in een Australisch plattelandsdorpje en van het bijbehorende rariteitenkabinet dat je gepresenteerd wordt. Dan zul je niet teleurgesteld worden.

De naaister uit Parijs

1  2  3  4  5

Een onvergetelijke roman over liefde, wraak en haute couture

'Die Tilly, die is volkomen onbeschaamd. Ze droeg een vreselijk uitdagende jurk, gewoonweg obsceen. Die gaat nog voor veel problemen zorgen, wacht maar af...'

Toen ze nog maar tien jaar oud was, werd Tilly Dunnage gedwongen om haar geboortedorp op het platteland van Australië te verlaten in een zwarte wolk van beschuldigingen.

Jaren later keert ze terug om voor haar moeder te zorgen. Ze is dan in Parijs bij de beste coutureateliers in de leer geweest. Tilly's schitterende jurken wekken de afgunst van de hele bevolking.

Maar Dungatar is een klein dorp, en kleine gemeenschappen hebben een lang geheugen. Eerst lukt het Tilly de wantrouwige inwoners voor zich te winnen met haar haute-couturecreaties. Maar wanneer de excentrieke dorpelingen zich voor een tweede maal tegen haar keren, besluit ze hun een lesje te leren...

De Australische Rosalie Ham woont en werkt in Melbourne. The Dressmaker (De naaister uit Parijs) werd een internationale bestseller en is nu verfilmd met Kate Winslet en Hunger Games-ster Liam Hemsworth in de hoofdrollen.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane