Recensie: Als jouw leven een cirkel is, waar sta je dan? RECENSIE

Happinez-oprichtster Inez van Oord vertelt in Als jouw leven een cirkel is, waar sta je dan?  over haar eigen levenslessen. Gefascineerd door cirkels onderzoekt ze hoe haar ideeën en keuzes tot stand zijn gekomen en welke waarden daaraan ten grondslag liggen. Door terug te gaan door de fases die ze in haar leven heeft doorlopen, beseft ze dat ze zich eigenlijk steeds in verschillende segmenten van haar levenscirkel bevindt. Het is balanceren tussen lichaam en geest, ik en het andere, en kwadranten bestaande uit materialisme, persoonlijke groei, het collectief en technologie. Het hoogste doel is om uiteindelijk in het midden van de cirkel uit te komen; daar bevindt zich de essentie en komt alles samen. Dit is echter niet zo simpel, want vanuit de cirkel trekken gewoonten als angst, eenzijdigheid en verspilling je bij het midden vandaan. Maar wanneer je je waarden scherp hebt en gaat nadenken over zo’n cirkel als je persoonlijke kompas, kun je meer verbinding, bezieling en verbeelding in je leven brengen.

Als jouw leven een cirkel is, waar sta je dan? bestaat uit twee delen. In het eerste gedeelte lees je vooral over het leven en de levenslessen van Inez van Oord. Ze beschrijft haar successen en haar mislukkingen, maar vooral ook haar twijfel en haar reizen die haar mooie inzichten gaven. Door haar persoonlijke reis door de cirkel te volgen, leer je duidelijk wat het concept van de cirkel als levenskompas inhoud. In het tweede gedeelte moet je als lezer ook zelf aan de slag. Door vragen als ‘Wat wil je veranderen?’ en ‘Hoe kom je in beweging?’ triggert Van Oord je om vooral ook zelf na te denken en keuzes te maken.

De boodschap van dit boek is vooral dat het één niet kan bestaan zonder het ander. Als lezer word je continu uitgedaagd met nieuwe ideeën en inzichten, waardoor het haast onmogelijk is om niet na te denken over je eigen idealen en waarden. Extra pluspunt zijn de leuke illustraties en korte quotes in het boek. Hierdoor is Als jouw leven een cirkel is, waar sta je dan? een heel fijn feel good boek dat je niet alleen aanzet tot nadenken, maar zeker ook tot actie.

Als jouw leven een cirkel is, waar sta je dan?

Inez van Oord

27 september 2015

ISBN 9789021559872
    Uitgever Kosmos
    256 pagina's
  • Ondertitel:

Kies je richting en begin opnieuw

Kosmos

Non-fictie

1  2  3  4  5

Dit boek helpt je richting te kiezen in je leven en opnieuw te kunnen beginnen. Hoe? Met de praktische tips van Inez van Oord. Ze vertelt in dit boek over haar levenslessen als een reis door de levenscirkel. Haar verhaal gaat over succes en verlies, over het opzetten van de magazines Seasons en Happinez en over de manier waarop ideeën tot stand komen.