Recensie: Sneeuwengelen RECENSIE

Na de dood van Daphne is niets meer hetzelfde bij het groepje vriendinnen die zichzelf de sneeuwengelen noemen. Het gemis van hun zesde vriendin en groepslid weegt zwaar door op hun leven en als ook Esmee getroffen wordt door kanker lijkt het wel alsof er een vloek op hun rust. De vier andere sneeuwengelen zijn druk bezig met hun werk, de liefde en hun sociaal leven. Ze proberen Esmee, die intussen een chemokuur krijgt en daardoor doodziek is, te steunen en op te vrolijken. Naar traditie plannen ze ook om hun jaarlijkse wintersport vakantie weer te organiseren, die na de dood van Daphne niet meer is doorgegaan. Wanneer er een verdacht ongeluk gebeurt in de vriendengroep lijkt hun band daar sterk onder te lijden. Kunnen ze elkaar nog wel vertrouwen? Was het opgezet spel? En was Daphne’s plan over het afsluiten van een levensverzekering wel zo’n goed idee?

Het verhaal begint met telkens korte hoofdstukken die er voor zorgen dat jij als lezer een glimp kan opvangen van de levens van Jennifer, Esmee, Zoë, Tanja en Lisa. Je krijgt van elk personage een oppervlakkig beeld en leert ze doorheen het boek beter kennen.

Omdat er zo veel personages zijn waar het verhaal om draait was het voor mij als lezer soms moeilijk om te kunnen onthouden wie welke job weer had en wat ze even geleden hadden meegemaakt. Af en toe terugbladeren was dan ook nodig om nog te kunnen volgen. Tot mijn grote opluchting koos de schrijfster er voor om dit alles te vereenvoudigen na een paar hoofdstukken.

Eens je voorbij het drukke gedeelte bent is het dan ook aangenaam lezen en komt het verhaal goed tot z’n recht. Het wordt spannender, je leert de personages beter kennen en hebt als lezer vaak het gevoel dat je helpt een mysterie op te lossen, wat erg leuk is.

Hoewel de eerste gebeurtenissen in het verhaal er nogal dik op lagen in mijn ogen, bleek alles toch een geheel te vormen op het einde en had ik als lezer het gevoel dat ik net zoals de hoofdpersonages misleid was.

Op gebied van spanning kwam het boek niets te kort maar ook vriendschap en romantiek zijn duidelijk aanwezig. Daardoor spreekt het boek volgens mij een heel breed publiek aan van zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden.Ondanks het ingewikkelde begin en de toevalligheden die elkaar opvolgden vond ik het een geweldig boek en kon ik gewoonweg niet stoppen met lezen. Het las erg vlot en ik was verbaasd en ook een beetje teleurgesteld toen bleek dat ik in één dag al op de laatste pagina was aangekomen.Na dit boek ga ik met veel plezier ook de andere boeken van Suzanne Vermeer lezen en ben ik blij dat ik weer zo’n goede schrijfster mag toevoegen aan mijn lijstje.Dit boek krijgt van mij 5/5 hartjes omdat het enorm goed in elkaar zit en je het gewoonweg niet kan wegleggen. Het begin was ingewikkeld maar dit doet niets af aan de rest van het verhaal. Eens je er middenin zit begrijp je alle voorgaande gebeurtenissen veel beter en weet je dat ze gewoon niet konden ontbreken omdat er anders geen link zou zijn geweest. Het boek is een aanrader voor iedereen die van spanning, romantiek en vriendschap houdt!

Sneeuwengelen

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Ze waren met z’n zessen en kenden elkaar uit het Leidse studentenleven. Een hechte club meiden die lief en leed met elkaar deelden, en die elk jaar samen op wintersportvakantie gingen. ‘De sneeuwengelen’ noemden ze zichzelf. Succesvol in hun werk, niet altijd even succesvol in de liefde, en de wereld leek aan hun voeten te liggen. Totdat een van hen kwam te overlijden...

De dood van Daphne komt keihard aan in de groep, maar tegelijkertijd maakt het de band tussen de vrouwen nog sterker. Ze sluiten een pact en beloven elkaar dat ze altijd voor elkaar zullen zorgen, zoals ze ook voor hun vriendin hadden gezorgd toen zij ziek werd. Dan slaat het noodlot toe. Een ongeluk, niemand weet precies hoe het heeft kunnen gebeuren. Maar bepaalde zaken kloppen niet. Was er misschien opzet in het spel? Maar waarom? En wie zou er dan achter zitten? Langzaam maar zeker komen er barstjes in wat de perfecte vriendinnengroep leek te zijn.