Recensie: De nachtuilen - Jeroen van Unen RECENSIE

Jeroen van Unen neemt je mee op avontuur in zijn debuut De nachtuilen. Samen met hoofdpersoon Tobias vertrek je naar een andere wereld en maak je de meest bijzondere dingen mee. De nachtuilen vormt het eerste deel van een nieuwe serie. Een serie met een spannend, aantrekkelijk en boeiend verhaal. Helaas opent Jeroen van Unen erg ongeloofwaardig.

Hoofdpersoon Tobias wordt door zijn zus naar het vliegveld gebracht: hij gaat naar Engeland voor een reis. Al snel blijkt dit niet het geval: het vliegtuig brengt hem naar de Denari-eilanden. Daar komt hij in zijn ouderlijk huis terecht en leert hij Rika, het meisje van het eiland, kennen. Zij vertelt hem dat hij magische krachten heeft en dat hij moet helpen om Malic, een gevaarlijke gek, te stoppen. Kan hij met zijn krachten om leren gaan? Waarom waren zijn ouders op het eiland?

Het verhaal in De nachtuilen hangt in het begin van toevalligheden aan elkaar. Tobias wordt naar het vliegveld gebracht en onderweg maakt hij de ene naar de nadere onwerkelijke gebeurtenis mee. Door al deze onwerkelijkheden, verliest het verhaal direct kracht en ben je geneigd het boek weg te leggen. Niet doen! Met zinnen als ‘ik krijg nog steeds kippenvel als ik eraan terugdenk’ of ‘als het aan mij had gelegen, waren er veel meer dingen anders geweest’ creëert Van Unen gaandeweg het verhaal steeds meer spanning en maakt hij het verhaal interessant. Na de stormloop in de eerste 24 uur van Tobias’ verhaal, wordt De nachtuilen geloofwaardiger en begint de auteur met het werkelijke verhaal. Daarbij komt de vraag rondom goed en slecht steeds duidelijker terug. Van Unen weet deze thematiek prima te verwerken in zijn verhaal.

“Het leek wel een… ‘Magisch schild,’ vulde Rika zijn gedachten aan. De nachtuilen staat bol van de geheimzinnige gebeurtenissen en dat maakt het verhaal aantrekkelijk! Van Unen houdt het verhaaltempo in het hele boek hoog, waardoor je geboeid blijft. Via diverse open plekken en onverwachte wendingen brengt hij steeds weer wat nieuws in het verhaal of zet hij je op het verkeerde been. Daarbij combineert hij realistische en niet-realistische gebeurtenissen op prima wijze. De vragen die Tobias heeft, als het gaat om zijn ouders en zijn zusje herkent iedereen, de strijd tegen Malic is voor velen onbekend. Helaas voegt Van Unen op sommige plaatsen te veel fantasie toe. De kat Loesje kan verschillende gedaanten aannemen. Bovendien kan ze via een ketting met Tobias praten. De kat zorgt er tijdens het verhaal voor dat we informatie krijgen die we via Tobias niet konden krijgen. Erg fantasierijk, dat wel, maar niet geheel passend en té ongeloofwaardig.

Gelukkig maakt de schrijfstijl van Van Unen veel goed. Via realistische dialogen en mooie beschrijvingen laat Van Unen je kennismaken met de hoofdpersonages uit het verhaal. Zo worden de gesprekken tussen Tobias en zus Emily zó echt weergeven, dat het net lijkt of dit gesprek in je eigen huiskamer plaatsvindt. Zinnen als “’Tobias!’ riep Emily weer. ‘Ik weet dat je daar bent. Praat tegen me.’ ‘Ben je klaar met je donderpreek, of moet ik nog even wachten?’ vroeg Rika”  zijn herkenbaar voor iedereen.
Daarbij laat Van Unen je vanaf de eerste bladzijde nadenken over het verloop van het verhaal. Via kleine voorspellingen en opmerkingen over de verloop, wekt hij je interesse. Zinnen als “Het spijt me. Ik wist niet dat je vandaag al zou komen” wekken onrust op: er is iets aan de hand, maar je weet niet wat. Waarom is Tobias op het eiland? Wie is er goed en wie is er slecht? Van Unen geeft pas laat antwoord op je vragen en houdt op die manier het verhaal spannend.

In het slot van De nachtuilen komen verschillende verhaallijnen bij elkaar: Van Unen geeft antwoorden. Echter, verschillende vragen blijven onbeantwoord en het knaagje in je buik blijft bestaan: hoe gaat dit verhaal verder? Waar de schrijver De nachtuilen niet sterk startte en waar hij af en toe te veel niet-realistische elementen toevoegde, heeft hij met dit eerste deel zeker een spannend jongensboek neergezet. Op naar deel twee! “De band was gesmeed. De jacht was begonnen.”

De Nachtuilen #1 De Nachtuilen

1  2  3  4  5

Tobias keek haar met grote ogen aan.
    'Geloof je me nu?' fluisterde Rika in zijn oor.
    'Geloof je me nu dat magie bestaat?'

De 16-jarige Tobias Durana stapt in het vliegtuig om in Engeland een uitwisselingsprogramma te volgen. Maar in plaats van naar Londen vliegt hij naar een plek waar hij nog nooit van heeft gehoord: de Denari-eilanden. Hij ontmoet daar de excentrieke Rika, die hem vertelt dat zijn ouders vroeger van de eilanden zijn weggevlucht, al weet niemand waarom. Intussen gelooft Louis Vega, de leider van de eilanden, dat Tobias een oeroude magische strijd kan oplossen en dwingt hem tot een loodzware training. Maar heeft Vega wel het beste met hem voor? En wat wil Tobias zelf?