Recensie: De Luchtvegers RECENSIE

‘Ik ben de dochter van een ijskast en een vader die alles verzon, een onafgemaakte poging, ingevroren door mijn moeders bitterheid, als ijsbloemen op het raam.’

Minnie Tikker denkt vaak aan haar ouders. Vooral haar moeizame relatie met haar kille moeder zit haar dwars. Toen ze acht was is haar vader overleden en na zijn overlijden is haar moeder nog afstandelijker geworden en maakt ze regelmatig kwetsende, verwijtende opmerkingen naar haar kinderen zoals: ‘waren jullie maar doodgegaan in plaats van je vader’. Naarmate het boek vordert wordt het duidelijk hoe het komt dat haar moeder zo’n kil persoon is geworden, terwijl ze als kind juist zo hoopvol, fantasierijk en ambitieus was.

De luchtvegers springt regelmatig in de tijd en zo lees je steeds meer over Minnie, haar moeder Gientje en haar vader Tobias in verschillende periodes. Het boek begint met afwisselend hoofdstukken over de jonge Minnie en de jonge Gientje. Het begint enigszins traag maar hoe meer je leest, hoe droeviger en aangrijpender het verhaal is en hoe beter je de personages begint te begrijpen.

Het boek zet je aan het denken over de verschillende belevenissen van mensen in oorlogstijd en over hoe mensen in het leven staan. Mooie uitspraken van de personages weten je te raken, bijvoorbeeld Gientje's vader die zegt: ‘Soms moet je in het diepe durven springen, als je dat nooit doet verlies je je leven’. En Minnie zelf, die zich op een gegeven moment realiseert: ‘Er zijn maar een paar dingen belangrijk en dat zijn altijd dezelfde dingen. Een ervan is dat je niet te laat moet komen voor je eigen leven’.

De luchtvegers is, vanwege de heftige thema’s zoals oorlog en mishandeling een indrukwekkende roman, maar gelukkig wordt het nooit té zwaar. In haar romandebuut weet Coco Schrijber deze balans te vinden, mede dankzij haar sprankelende, levendige schrijfstijl. Heel knap geschreven!

De luchtvegers

Coco Schrijber

22 september 2015

ISBN 9789021458854
    Uitgever Querido
    352 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Minnie Tikker is een achtjarig meisje dat met haar scheve voortanden autologies kan bijten in appels. Ze heeft geen idee wat haar geweldige vader in haar afstandelijke moeder ziet. Als vader sterft blijft ze zitten met die prangende vraag, twee broers en een moeder die honderd verschillende woorden kent voor kou. Als Minnie zestien is ontvlucht ze het doodgebloede gezin. Mevrouw Tikker blijft alleen achter en wacht. Wacht op het voorjaar, op de post, op haar kinderen die nooit meer langskomen. Pas op haar vroegtijdige sterfbed komt die ene gruwelijke herinnering naar boven aan een non die haar hart heeft verkild. Haar doodsstrijd verandert mevrouw Tikker weer in Gientje Schaaf, wier leven ging draaien om de vraag: moet je een mens doden om te overleven?