Recensie: Het Onmogelijke Leven RECENSIE

Het Onmogelijke Leven volgt drie tieners: Mira, Sebby en Jeremy. Mira is door haar ziekte een tijd lang niet naar school geweest. Ze start het nieuwe schooljaar op een nieuwe school, waarmee ze hoopt haar verleden achter haar te kunnen laten. Sebby is homo, en de beste vriend van Mira. In het pleeggezin waar hij woont voelt hij zich niet op zijn plek, en Mira lijkt de enige te zijn die hem begrijpt. Door een speling van het lot raken Mira en Sebby met Jeremy bevriend. De verlegen Jeremy kruipt uit zijn isolement en hun vriendschap verandert zijn leven.

Wauw, wat was dit een  mooi en meeslepend boek. Je leest er over een vriendschap die langzaam maar zeker ontstaat tussen drie tieners die in het verleden veel te verduren hebben gekregen. Alle drie zijn ze beschadigd, maar dit proberen ze van zich af te zetten. Ze worden erg close met elkaar, soms zelfs iets te close. Het was erg mooi om te zien hoe die drie steeds meer naar elkaar toe gingen groeien. Ik vond het vooral voor Jeremy erg bijzonder, omdat hij erg verlegen is en niet gemakkelijk vrienden maakt. Maar dan kruipt hij uit zijn isolement, en ontstaat er een hele hechte vriendschap.

Het Onmogelijke Leven wordt geschreven vanuit de perspectieven vanuit de drie hoofdpersonages. Echter is er vanuit ieder van hen niet op dezelfde manier geschreven door Kate Scelsa. De hoofdstukken vanuit het perspectief van Jeremy worden geschreven vanuit de eerste persoon, die van Sebby vanuit de tweede persoon en die van Mira uit de derde persoon. Dit realiseerde ik me pas best laat, maar toen ik erachter kwam vond ik het werkelijk waar geniaal. Ik heb nog steeds geen idee waarom hiervoor is gekozen, maar het leest in ieder geval erg lekker. De hoofdstukken zijn ook vrij kort, waardoor het boek leest als een trein.

Gedurende het boek gebeuren er niet echt spannende dingen en zit je steeds op het puntje van je stoel, maar toch wil je verder blijven lezen. Het Onmogelijke Leven deed mij een beetje denken aan Perks of being a wallflower, ik krijg een beetje dezelfde sfeer mee bij het lezen van deze boeken. De reden waarom je doorleest, is omdat je er zeker van wil zijn dat het goed komt met Mira, Sebby en Jeremy. Dat zij het verleden achter zich kunnen laten, en een nieuwe start kunnen maken.

Een nadeel aan dit boek vond ik het nogal abrupte einde. Ik heb, na het lezen van dit boek, helemaal niet het gevoel dat ik uitgelezen ben over Mira, Sabby en Jeremy. Ik wil meer!

Het onmogelijke leven

1  2  3  4  5

De zestienjarige MIRA begint met een schone lei op een nieuwe school. Deze keer zal ze doen alsof ze net als alle andere tieners kan functioneren, dat heeft ze haar ouders beloofd. Alsof ze niet doodmoe wordt van dit leven, en zich alleen echt wakker voelt als ze bij Sebby is.

SEBBY is Mira's gay best friend. Hij lijkt altijd opgewekt, al is het leven in zijn pleeggezin allesbehalve een pretje. Samen hebben Mira en Sebby een wereld van magische rituelen en spontane roadtrips verzonnen, om het onmogelijke leven mogelijk te maken.

JEREMY, de verlegen jongen die zich na een incident aan het einde van vorig schooljaar in isolement heeft teruggetrokken, staat plots oog in oog met Sebby en Mira. En daarna zal zijn leven nooit meer hetzelfde zijn.

Een meeslepende, slim opgebouwde debuutroman over ingewikkelde liefde en vriendschap die je leven helemaal kan veranderen. Voor lezers vanaf 15 jaar.